Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.
Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte 'Google Analytics' niet meer legaal zijn.
Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.
Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?
Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlij 'moeilijke' popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.
Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.
Dit is het eerste wat ik hier over hoor. Ik heb net hier wat over gelezen, maar vind het allemaal wat raar. Cookies bestaan al bijna 20 jaar en nu gaan ze daar plots zo een belachelijk beperking op plaatsen?
De gemiddelde internet gebruiker weet niet eens wat een cookie is. Als je dan zo een boodschap moet tonen, dan zijn er waarschijnlijk 100-den internet gebruikers die denken dat ze een virus aan het installeren zijn. En dit dus niet gaan accepteren.
Mijn visie over cookies:
Cookies zijn net gemaakt om het makkelijk te maken voor deze gebruikers.
- Die Like buttons zijn gemaakt om interactie met uw gebruikers te krijgen en deze dus beter en sneller verder te kunnen helpen via sociale media.
- Analytics is er om uw site te fine-tunen, zodat iedereen direct vind wat hij nodig heeft. Natuurlijk ook voor nog 101 andere nuttige grafieken.
- Sessie parameters via de URL, zijn niet proper en werken niet altijd. Ok dat blijkt dan wel te mogen, maar waar ligt de grens natuurlijk...
- Persoonlijk vind ik gepersonaliseerde advertenties zelfs heel goed! Ik wil toch enkel vinden wat ik gebruiken wil?!
Toch nog enkele vragen:
- Kan ik niet gewoon in de 'Terms of Service' zetten waarvoor we cookies gebruiken?
- Weet iemand of dit ook van start gaat in België? (Eventueel ook wanneer?)
- Vanaf welk moment moet je deze goedkeuring van start laten gaan op de website?
@deVeeWee, de cookies voor je sessies mogen gewoon
Like buttons kunnen ook zonder cookies, graag zelfs Facebook/twitter/... hoeven niet te weten welke websites ik allemaal bezoek totdat ik zelf kies om dat te delen. Gewoon een knop met url
Het probleem met analytics, gepersonaliseerde advertenties etc. is dat bedrijven een zeer uitgebreid profiel van je kunnen maken. Dat is een nogal grove schending van je privacy die veel mensen niet door hebben.
Sessies bestaan al 20 jaar maar zijn bedacht om simpele dingen bij te houden zoals je login status, winkelmand en taalvoorkeur. Dat het nu vooral gebruikt wordt voor andere dingen is niet te rechtvaardigen met ze bestaan al 20 jaar. Daarom komt er nu wetgeving, de cookies mogen zonder toestemming gebruikt worden voor noodzakelijke functionaliteit zoals je sessie id en taalvoorkeur. Precies waar het ooit voor bedoeld is.
De wetgeving is een uitwerking van een Europese richtlijn. Die is in het Verenigd Koninkrijk al in werking getreden, daarmee zijn ze dacht ik de eerste. Maar in België zal dit binnenkort ook het geval zijn.
Ten slotte:
Vooruitgang van het internet, weer terug naar zoals het bedoelt was!
Ik heb het nog niet gezien. Alleen op de sites die ik heb bezocht n.a.v. deze discussie.
Ben zelf nu bezig om een proefje te maken. Toen las ik weer wat over een optie die we tot nu toe zijn vergeten: de Do Not Track knop (of eigenlijk instelling ij Firefox).
Zelf ben ik van mening dat de website daar naar moet kijken voordat de controle / vraag komt of de gebruiker de cookies wilt accepteren.
Dit zou moeten werken in IE9 en recente FF; een opzet voor de controle:
if(navigator.doNotTrack != "1" && navigator.doNotTrack != 'yes') {
var cookie = functieOmCookieTeControleren();
if(cookie == null) {
/* Keuze laten zien of de gebruiker de cookie wilt
accepteren. Als de gebruiker de cookie niet wilt
een cookie plaatsen met false, anders een cookie
plaatsen met true en vervolgens load() aanroepen. */
}
else if(cookie == true) {
load();
}
}
function load() {
alert('Laden van cookie scripts, zoals Google Analytics');
}
Ik heb momenteel hier lokaal gebruik gemaakt van Cookie Consent. Ga het denk ik binnenkort even als test op de website plakken, om te kijken of het qua bezoekers uitmaakt.
Hmmm, k vind m niet heeel duidelijk. Blijft toch een lastig verhaal dit. Enerzijds goed dat de privacy wordt gewaarborgd, anderzijds vervelend omdat je als webbouwer een aantal handige tools verliest.
Toch blijf ik het wel vreemd vinden allemaal. Je hoeft dus geen toestemming te vragen als de cookie functioneel is en in alle andere gevallen wel. Maar wanneer is een cookie daadwerkelijk functioneel. Ik vermoed dat er heel wat proefprocessen zullen gaan plaatsvinden.
Ozzie volgens mij, ik kan het nu niet zo snel opzoeken, staat er in de wet dat voor cookies waar de gebruiker zelf een handeling ondergaat het is toegestaan.
Dus stel je hebt een button 'In winkelwagen' en de gebruiker klikt hierop dan mag je een cookie maken voor het bijhouden van de winkelwagen. Maar je mag het alleen gebruiken voor dat ene doel dus geen andere cookies maken of andere informatie in de cookie plaatsen.
Dit is bijv. ook zo voor het inlog systeem.
Als je een button 'Tel mij als bezoeker' maakt en de bezoeker klikt erop dan is dat een handeling van de gebruiker en zul je dan het analytics scriptje mogen gebruiken. Het heeft wel weinig nut, want wie klikt daar nou op?
En ja, de wet is zeer onduidelijk. Dat is ook precies de rede dat het allemaal zo lang duurt voordat hij wordt ingesteld.
Misschien dan een pop-up met "Deze site gebruikt cookies. Doorgaan?" En dan een [ok] en [cancel] knop. Als ze op ok klikken ga je naar de site en anders sluit je de browser (of stuur je ze naar Google ofzo). Het voordeel is dan in ieder geval dat je Analytics in tact blijft. Bij iedereen die op de site komt is Analytics dan ingeschakeld zodat je geen vertekend beeld krijgt.
Maar is het dan ook toegestaan om na die [ok] een cookie op te slaan die dit onthoudt? Valt dat dan wel onder functioneel/noodzakelijk, want anders spam je de gebruikers/bezoekers telkens met die ok/cancel pop-up. Daar wordt je natuurlijk niet echt vrolijk van.
Het zal een lastige wet worden met in het begin zeker veel grijze gebieden, en welicht dat er een hoop korte gedingen zullen volgen.