Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.

Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte 'Google Analytics' niet meer legaal zijn.

Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.

Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?

---------------------------------------------------------------

Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlij 'moeilijke' popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.

Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.

En jullie?
Je zou natuurlijk altijd een bezoeker teller kunnen maken zonder cookies. Je krijgt dan alleen veel minder informatie. Informatie die je wel zonder Cookie kunt krijgen:
- bezoekerteller
- land v. bezoeker
- de bezochte pagina

En als je je DB ook nog gaat gebruiken zijn dingen als tijd op pagina ook nog wel te krijgen.
Alleen tja, heel veel kun je niet meer krijgen.

Nog iets leuks is dat de agenten (CBP en OPTA) hebben aangegeven pas vanaf 1 januari 2012 boetes uit te gaan delen. Momenteel is het dus voornamelijk even kijken hoe andere websites het doen en hoe het gaat worden.
Wouter J op 20/06/2012 15:24:42

Je zou natuurlijk altijd een bezoeker teller kunnen maken zonder cookies. Je krijgt dan alleen veel minder informatie. Informatie die je wel zonder Cookie kunt krijgen:
- bezoekerteller
- land v. bezoeker
- de bezochte pagina

En als je je DB ook nog gaat gebruiken zijn dingen als tijd op pagina ook nog wel te krijgen.
Alleen tja, heel veel kun je niet meer krijgen.

Nog iets leuks is dat de agenten (CBP en OPTA) hebben aangegeven pas vanaf 1 januari 2012 boetes uit te gaan delen. Momenteel is het dus voornamelijk even kijken hoe andere websites het doen en hoe het gaat worden.

2013 bedoel je...

Maar zelf zo'n systeem bouwen is echt geen gemakkelijk klusje. Dat is echt een bak werk. Misschien zijn er al freeware statistieken pakketten die je zelf op de server kan installeren?

Piwik heeft een optie om zonder cookies te werken
Hmm, oke... en dat installeer je dan zelf op je eigen server? Of werkt het net als Google dat je alleen een klein scriptje plaatst?
Nee, Piwik werkt op je eigen server. Het is een map die je op je host zet en koppelt aan je DB. vervolgens moet je, net zoals met Google Analytics, een klein JS scriptje op elke pagina plaatsen.
Ah oke... en moet je dan zelf tabellen aanmaken? Of doet ie dat allemaal zelf?
Doet ie allemaal zelf. Het is een beetje alsof je een cMS installeert: De eerste keer kom je op de installatie pagina waarna Piwik geïnstalleerd wordt (dit spreekt allemaal voorzich) en dan ben je klaar, alleen nog even een scriptje aan elke pagina toevoegen.
Ah, oke duidelijk. Thanks Wouter!
TJVB tvb op 20/06/2012 15:49:43
Piwik heeft een optie om zonder cookies te werken
Ik dacht: "Waar haalt 'ie dat vandaan? De laatste keer dat ik keek bij Piwik was die optie er toch niet?"
Had vorige maand nog gekeken, en hier nog in het topic geknald:
Elwin - Fratsloos op 25/05/2012 16:51:27
Zijn er alternatieven voor Analytics? Je hebt Piwik, maar die gebruikt, in ieder geval tot versie 1.8, ook gewoon tracking cookies.
Zit ik nu even te zoeken en kom ik de feature request weer tegen. Drie weken geleden gesloten/gefixt. :) En versie 1.8 alweer drie weken beschikbaar. :)

Dat wordt dus ook experimenteren met Piwik! :)

Reageren