Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.

Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte 'Google Analytics' niet meer legaal zijn.

Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.

Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?

---------------------------------------------------------------

Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlij 'moeilijke' popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.

Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.

En jullie?
@Jens, waarschijnlijk heb je al eens eerder die plugin gebruikt en zijn die instellingen opgeslagen. Daar maak ik dan weer gebruik van. Als het goed is heb ik geen opt-out, anders moet ik daar eens naar kijken.
@Wouter, je plaatst inderdaad geen cookie. Maar de melding komt op mij over alsof dat wel gebeurt.
TJVB tvb op 11/06/2012 20:18:15

@Ozzie, je moet toestemming hebben voor alle manieren waarop je iemand kan identificeren / volgen. Daarvan zijn cookies de meest bekende, maar dit is juist een wet over ict die niet gericht is op 1 techniek (cookies) maar het principe (identificeren van gebruikers)

Ja, maar in de cookiewet wordt gesproken over het opslaan van gegevens op de computer van de gebruiker, en dus niet op de server. Correct me if I'm wrong...

@Wouter: omdat de balk rood is en je header ook valt het niet op. Het lijkt eerder alsof er iets in de lay-out verkeerd gaat. Ik zou de balk een afwijkende kleur geven (een geeltint ofzo). Verder is het niet erg duidelijk. Ik zou de toestemming geven knop direct in beeld plaatsen in plaats van in het uitklap-gedeelte.

Mooie link die van de OPTA Elwin. Daar staat veel nuttigs in. Opvallend is dat wordt gezegd dat ook buitenlandse sites zich aan de cookiewet moeten houden, zonder dat daar verder iets over wordt gemeld. Er staat dus niet dat buitenlandse sites die zich richten op Nederlanders zich aan de cookiewet moeten houden. Nee, er staat gewoon "buitenlandse sites". Niks meer en niks minder.
Maar als je die scriptjes gebruikt die toestemming vraagt krijg je toch ook verkeerde informatie voor Analytics?
Je krijgt geen verkeerde data, maar vertekende data. De data in Analytics op zich klopt, maar het is slechts een (heel klein) deel van je bezoekers.
Waarmee de gegevens feitelijk dus waardeloos worden.
Jup. Dat is tot nu toe ook de enige conclusie die ik er uit heb kunnen trekken. Check:
Ter illustratie, de eerste metingen van de DDMA-website wijzen uit dat nog geen 10% van de bezoekers cookies toestaat.

Bron
Pfff, lekker is dat. Volkomen waardeloos dus.

Reageren