Beste allemaal,

Ben hier geheel nieuw en wil graag PHP leren. Ik woon in Spanje en heb een Spaanse leraar die gelukkig ook Engels spreekt. Ik heb nu 2 lessen gehad en dit is de volgende link die ik moest (be-)studeren,; http://www.php.net/manual/en/function.rand.php
Het gaat dus over "rand" en ik heb al heel wat websites nagekeken om te bekijken wat dit is. Weet iemand van jullie waar ik een heldere uitleg (liefst in NL) over dit onderwerp kan vinden. Ik heb geen idee waar "rand" voor dient nu. Bedankt.
Stel je wilt een willekeurig getal tussen de 5 en 10.

<?php

$random = rand(5, 10);

?>

In de var $random staat nu 1 van de volgende getallen: 5, 6, 7, 8, 9 of 10.
Klopt, dank je, Mark
Ik ben nog zo nieuw in PHP dat ik waarschijnlijk veel vragen zal hebben.
In ieder geval heb ik dit in m´n "code taal" gezet.
<?php

$random = rand(5, 10);

?>
<?php echo $random; ?>

Wat is het nut van rand of random, gewoon iets willekeurigs zoeken?
Het nut is dat je hiermee een random nummer kan creëren, dit is bijv. handig bij een random foto op elke pagina. Of een random bericht op de homepagina, enz.
Aha, snap het, dank je, Wouter J.
Dit zou je dus ook in musicplayers kunnen gebruiken? Niet dat ik ook maar enigzins in de buurt kom omdat te maken, maar deze functie zou daar dus toepasselijk zijn?
Ja, meer doet het niet. Het is gewoon 1 van de vele functies die PHP heeft. Let er wel op dat het alleen met getallen werkt.

Wat het nut er van is hangt af van wat je aan het bouwen bent. Stel je bent een spelletje aan het bouwen waar een dobbel steen bij word gebruikt. Je kunt dan rand(1, 6) gebruiken om de waarde door de 'computer' te laten bepalen.

Klopt, rand([min, max]) selecteerd een 'willekeurig' getal in (eventueel) een bepaald bereik. Hoe groter het bereik hoe minder de kans op herhalingen.
OK, sta verbluft van de snelle reactie hier. Dank Mark en Ger.
De pagina die ik al eerder beschreef >> http://www.php.net/manual/en/function.rand.php