Beste allemaal,

Ben hier geheel nieuw en wil graag PHP leren. Ik woon in Spanje en heb een Spaanse leraar die gelukkig ook Engels spreekt. Ik heb nu 2 lessen gehad en dit is de volgende link die ik moest (be-)studeren,; http://www.php.net/manual/en/function.rand.php
Het gaat dus over "rand" en ik heb al heel wat websites nagekeken om te bekijken wat dit is. Weet iemand van jullie waar ik een heldere uitleg (liefst in NL) over dit onderwerp kan vinden. Ik heb geen idee waar "rand" voor dient nu. Bedankt.
Stel je wilt een willekeurig getal tussen de 5 en 10.

<?php

$random = rand(5, 10);

?>

In de var $random staat nu 1 van de volgende getallen: 5, 6, 7, 8, 9 of 10.
Klopt, dank je, Mark
Ik ben nog zo nieuw in PHP dat ik waarschijnlijk veel vragen zal hebben.
In ieder geval heb ik dit in m´n "code taal" gezet.
<?php

$random = rand(5, 10);

?>
<?php echo $random; ?>

Wat is het nut van rand of random, gewoon iets willekeurigs zoeken?
Het nut is dat je hiermee een random nummer kan creëren, dit is bijv. handig bij een random foto op elke pagina. Of een random bericht op de homepagina, enz.
Aha, snap het, dank je, Wouter J.
Dit zou je dus ook in musicplayers kunnen gebruiken? Niet dat ik ook maar enigzins in de buurt kom omdat te maken, maar deze functie zou daar dus toepasselijk zijn?
Ja, meer doet het niet. Het is gewoon 1 van de vele functies die PHP heeft. Let er wel op dat het alleen met getallen werkt.

Wat het nut er van is hangt af van wat je aan het bouwen bent. Stel je bent een spelletje aan het bouwen waar een dobbel steen bij word gebruikt. Je kunt dan rand(1, 6) gebruiken om de waarde door de 'computer' te laten bepalen.

Klopt, rand([min, max]) selecteerd een 'willekeurig' getal in (eventueel) een bepaald bereik. Hoe groter het bereik hoe minder de kans op herhalingen.
OK, sta verbluft van de snelle reactie hier. Dank Mark en Ger.
De pagina die ik al eerder beschreef >> http://www.php.net/manual/en/function.rand.php
is heeeel erg moeilijk voor me. Er staan hier vele voorbeelden die ik copy en paste.
Sommigen werken niet of kan ik niet werkende krijgen.

Het idee overigens is dat ik een LETS (local exchange trading system) website ga maken. Ik heb wel al veel HTML ervaring, maar geen enkele PHP ervaring. Kon nooit een leraar vinden hier in Spanje. Om jullie een indruk te geven: dit is wat ik in HTML gemaakt heb, een soort van "werkwebsite" tot nu toe, http://www.orgiva.org/lets
Bedankt, jullie zien me hier zeker terug.
De beste tutorials zijn in het Engels dus het is aan te raden om je kennis van de Engelse taal te verbreden. php.net is 1 van de meest belangrijke websites voor als je php wilt leren. Het is wel zo dat niet alle voorbeelden even goed zijn. Maar dat leer je vanzelf wanneer je wat meer ervaring hebt. De voorbeelden geven vaak aan hoe je de functie kunt gebruiken maar als je ze verkeerd in je eigen script zet dan gaat het natuurlijk als nog fout.

Ik ben zelf niet zo goed in he ontwerpen van websites maar ik weet er genoeg van af om je te kunnen mededelen dat je website hopeloos verouderd is. Tabellen worden niet gebruikt om websites te ontwikkelen. Daar hebben we div's en dergelijke voor.

Ik kan me vergissen maar ik krijg het idee dat je eigenlijke probleem groter is. Je kennis van de Spaanse en Engelse taal is niet echt goed genoeg om nieuwe dingen aan te leren. Ik weet niet hoe oud je bent maar ik zou het niet al te lang laten door gaan op deze manier.
Hoi Wouter,

je slaat de spijker op z´n kop. Dit is wat m´n leraar schreef.

"The www.php.net is the official site for php language. There u can read all about php. I want you to read this http://php.net/manual/es/function.rand.php and try to understand as much as you can. One of the skills you need to develop is how to learn coding by reading code you find online. This about to generate random numbers that can then be assigned to a regular variable.You will be using this on the next homework 3 that will be sending you soon."

good luck !

Ik heb het gevoel dat vooral dat laatste (good luck) heel erg nodig heb. Ik snap er echt nog geen hout van. Ik ga je tutorial lezen.

[size=xsmall]Toevoeging op 02/06/2012 19:20:10:[/size]

Hoi Mark,

Dat klinkt niet al te opbeurend. OK, ik ben 52, m´n Egels is goed tot heel goed, mag ik wel zeggen en m´n Spaans is redelijk. Volgens mij is iemand nooit te oud om te leren. We gaan het zien.......

Reageren