Binnen hoeveel tijd beslist een nieuwe bezoeker van een website of die website de moeite waard is om verder te kijken, of dat hij beter een andere website kan bezoeken? Weet iemand of daar onderzoek naar is gedaan? Ik meende dat dit binnen een halve seconde is, maar ik ging het net eens nazoeken op Google (zoekopdracht "website bezoeker beslist seconde")... en hier zomaar even wat quotes uit het resultatenoverzicht:

Oordeel zelf... het lijkt wel of iedereen zomaar wat zegt. Ik ben benieuwd of hier ook daadwerkelijk onderzoek naar is gedaan...

"dat de bezoeker van een website in gemiddeld 6 seconden beslist..."

"Een bezoeker beslist binnen een paar seconden of een..."

"Een bezoeker beslist echter binnen een fractie van een seconde, vaak onbewust, of een website de moeite waard is om te bekijken."

"In 1,5 tot 2 seconden beslist de bezoeker van je website of ie verder leest of weer weg is."

"De gemiddelde bezoeker beslist binnen 3 seconden of hij op een website blijft of niet."

"Een bezoeker beslist binnen één seconde of hij uw website interessant genoeg vindt om te blijven."
Kees, ik snap wat je bedoelt. Maar ik bedoel eigenlijk dat sommige sites zo...ehm.. eh... kansloos :) zijn dat je meteen al afhaakt. En bij de betere sites zal je misschien net even iets langer kijken of het inderdaad goed is... en zo ja, dan blijf je.

Wouter DS, heb je daar een onderzoek van?
Kees Schepers op 03/07/2012 14:11:46

[quote="Vincent Huisman op 03/07/2012 12:36:04"]
ik beslis zelf denk ik al wel na de eerste paar honderd miliseconden nadat ik een pagina zie of het wat is

Dat lijkt me bijzonder knap! Dan is in veel gevallen nog geen 10% van de site geladen ;)
[/quote]

Nog een interessante vraag: Waarom is een site zo 'kansloos' dat je binnen 1 seconden afhaakt? Wat valt iemand nou op in 1 seconde op de pagina?
Hij scant hem even kort in een F of Z vorm en dan weet hij al of de website goed is of juist heel slecht? Je kan nauwelijks een woordje lezen, dus ik vraag me echt af wat die factor nou is.
Toch is bij die eerste website goed nagedacht over het F-layout, dat kan ik in de 2e 2 niet terug vinden. Ook vind ik die laatste echt vreselijk, maar dat is misschien mijn eigen mening, maar een bedrijf 'cool blue' hoort echt geen oranje logo te hebben....
Vincent Huisman op 03/07/2012 14:20:55

[quote="Kees Schepers op 03/07/2012 14:11:46"]
[quote="Vincent Huisman op 03/07/2012 12:36:04"]
ik beslis zelf denk ik al wel na de eerste paar honderd miliseconden nadat ik een pagina zie of het wat is

Dat lijkt me bijzonder knap! Dan is in veel gevallen nog geen 10% van de site geladen ;)
[/quote]

[/quote]

Oke scherp! Daar had ik even vlug overheen gelezen. Maar alsnog is het knap om een keuze in een paar honderd milliseconde te maken ook wanneer de pagina geladen is. Maar je bedoelt, waarschijnlijk dat je heel snel beslist :)
De F-layout is niet heilig hoor. En de site straalt voor mij een zeker amateurisme uit.

Wat betreft cool blue... ik weet niet of je die organisatie kent, maar dit is toch wel de crême de la crême van de Nederlandse webshops: Beste Webwinkel van Nederland 2012.
Ik denk dat ook dit weer vrij persoonlijk is. Ik zou me eerder ook aansluiten bij Ozzie. Die eerste website ziet er naar mijn mening niet professioneel (grafisch dan!) uit, en dan heb ik gelijk twijfels over het bedrijf zelf. Meestal open ik zelf direct 10 tal tabs en scan ik zeer vluchtig. Ziet er goed uit? Ok even verder kijken. Niet goed: close.

Verder heb je wel gelijk i.v.m. dat logo, vind ik ook een foutje. Maar dat is ook niet de eerste indruk. Dit zie je pas (althans ik) als je de site al grondiger analyseert, of m.a.w. als het moment waarin je beslist heb kijk ik verder of niet verleden tijd is. Het kan wel zijn dat ik na deze analyse zeg maar dan toch beslis alsnog de website te verlaten.
Ozzie PHP op 03/07/2012 14:47:27

De F-layout is niet heilig hoor. En de site straalt voor mij een zeker amateurisme uit.

Wat betreft cool blue... ik weet niet of je die organisatie kent, maar dit is toch wel de crême de la crême van de Nederlandse webshops: Beste Webwinkel van Nederland 2012.

Ik ken ze wel ;-) Sterker nog ik ken een van de adviseur van Pieter Zwart (eigenaar/oprichter CoolBlue).

Wat ik wel bijzonder vindt aan de site is dat pagina's behoorlijk snel laden terwijl ze niet eens een caching proxy te gebruiken zoals Varnish of Squid ofzo..

Reageren