Ola,

Zijn hier eigenlijk mensen met lenzen? Ik draag zelf sinds 2,5 jaar een bril en ik zit er nu over te denken om lenzen te nemen.

Ongeveer 2 jaar geleden heb ik wel een keer lenzen geprobeerd, maar omdat mijn ogen niet perfect rond zijn (ik heb een cylinder) heb je speciale (thorische) lenzen nodig met een "gewichtje" erin waardoor de lens in de juiste positie blijft zitten. Ik vond het heel irritant, want soms zaten de lenzen niet goed (een beetje gedraaid) waardoor ik niet scherp zag. Ook het in- en uitdoen van de lenzen vond ik een heel gepriegel. Ook gebeurde het dat ik een keer in een winkel kwam (ik denk met airco) en dat m'n ogen gruwelijk begonnen te branden. Dus na anderhalve week was ik er klaar mee. Maar nu zit ik er toch over te denken om misschien lenzen te nemen, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Zijn hier mensen die lenzen hebben, en zo ja... hoe bevalt dit? Wat ik vaak hoor is dat je beter geen lenzen kunt nemen als je vaak achter een beeldscherm zit, en dat je vaak last kunt krijgen van geirriteerde ogen. Wie kan / wil hier iets over zeggen? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Hoi Ozzie,
ik draag ook een bril en als ik ga sporten of naar de jeugdbeweging ga doe ik ook lenzen in. Dat zijn dan daglenzen, ideaal voor sport en spel. ;) De irritatie van lenzen achter een beeldscherm kan ik wel beamen maar ik denk dat dat een kwestie van wennen is. Persoonlijk draag ik liever zoveel mogelijk mijn bril.
Hoi Jasper,

Dankjewel voor je reactie. Waarom draag jij liever een bril dan lenzen?
Omdat ik het gewoonweg gemakkelijker vind. Ik ben nu 10 dagen op kamp geweest met de chiro (jeugdbeweging) en dat is de moment waarop ik mijn lenzen dagelijks draag. Je kan immers niet gaan zwemmen met een bril, je kan geen rugby spelen met een bril, je niet 100% geven bij andere spelen ... Op deze momenten ben ik dus blij dat ik lenzen heb maar vanaf dat ik weet dat er geen actieve spelen meer zijn twijfel ik niet om mijn bril te pakken idpv mijn lenzen.

Nu zit ik terug thuis en ga ik eens weg met mijn vrienden / vriendin, zit ik wat achter de pc , ... Nu draag ik mijn lenzen niet meer en zet ik 's morgens snel mijn bril op.

Lenzen is gewoon een kwestie van gewenning. Draag je je bril niet graag dan raad ik je echt lenzen aan.

Het grootste nadeel persoonlijk vind ik dat je een lens kan kwijt spelen, in mijn geval kan dat niet erg veel kwaad omdat ik daglenzen heb maar met één lens zie je minder dan zonder lenzen het gevolg is dus dat je nog altijd je bril moet meesleuren.
Maar heb jij wel eens last van je lenzen? Doen ze wel eens pijn? En hoe lang doe je erover om ze in te zetten?
* bump *

verder niemand met lenzen hier?
Buiten dat ik ze soms kwijt raak - doordat ik bijvoorbeeld in mijn oog wrijf - heb ik er weinig last van. Pijn doet het niet, soms wel lastig, een droog gevoel. Indoen duurt niet lang, tiental sec per lens.
Hoi Ozzie, zelf draag ik al meer dan 10 jaar thorische lenzen, zonder problemen overigens, zelfs tijdens het sporten niet.

Wel heb ik destijds ondervonden dat voornamelijk de budget opticiens (ik zal maar geen namen noemen hier :-) ) een zeer slechte kwaliteit lenzen verkopen, waar of geen cilinder inzit of dat ze continue verdraaiden.
Phoenix, zou alsnog graag de naam van die opticien willen weten, evt via pm ;-)
Thanks voor de reacties :)

@Jasper: heb jij harde of zachte lenzen? Harde lenzen schijn je eerder kwijt te raken? En als je een droog gevoel hebt, wat doe je dan? Gaat dat vanzelf weer over? Of moet je heel vaak knipperen ofzo?

@Phoenix: ik zou inderdaad ook thorische lenzen moeten, maar de lenzen die ik destijds geprobeerd heb die draaiden in m'n ogen waardoor ik het ene moment scherp zag en het andere moment superwazig. Heb jij dat dan nooit? En heb jij geen last als je achter een beeldscherm zit? En gebruik je altijd hetzelfde merk lenzen?
zachte lenzen. Het droge gevoel gaat vanzelf weg, nu ja... na een tijdje let je er gewoon niet meer op. Het droge gevoel komt vaak tijdens het fietsen (wind in de ogen), naar computer scherm kijken (minder knipperen met ogen), ... Knipperen met de ogen werk een aantal seconden maar is niet de perfecte oplossing. ;)

Reageren