Inmiddels al weer anderhalve week terug van m'n vakantie in Griekenland. Lekker eten, lekker weer, het strand, de zee, uitgaan... heerlijk zo'n vakantie. Ik zou zo weer terug willen.
Nu droom ik wel eens hoe het zou zijn om in het buitenland te wonen... in Griekenland of in Spanje (momenteel gezien de crisis natuurlijk nu niet zo'n slim idee). Bijna altijd lekker weer, gezellige sfeer... alles is veel minder gehaast dan in Nederland. Hier in Nederland is het bijna het hele jaar rotweer, regen, sneeuw... keihard werken... en dan in de zomer verlaten we met z'n allen 1 of 2 weken het land om eventjes de zon op te zoeken.
Nu zit ik dus wel eens weg te dromen en vraag ik me af hoe het zou zijn om in het buitenland te wonen en te werken. Zijn er hier meer mensen die daar wel eens over nadenken / dromen? En blijft het dan bij dromen, of heb je ook wel eens echt actie ondernomen om naar het buitenland te verhuizen?
Ik heb 4 maanden in America gewoont, met de intentie om daar werk in de IT te zoeken aangezien ik goed afgestudeerd ben, en blijkbaar Nederlandse opleidingen hoog staan aangeprezen.
Echter blijkt het stukken lastiger te zijn dan gedacht, bedrijven gaan liever voor Amerikanen. Puur omdat ze dan geen werkvergunning voor je hoeven te regelen, waar je dan een verblijfsvergunning op kunt aanvragen.
Ik heb echter wel een super tijd gehad, nu in deze tijd zou ik overigens niet meer terug willen naar de USA.
Je kunt een groot verschil zien tussen culturen, wij drinken al vanaf de 16 hun 21, wij luisteren naar dance/harstyle/etc hun naar rock/hard rock/etc. Wel moet ik zeggen dat de normale burger echt vriendelijke mensen zijn. Die hebben tenminste fatsoen om goede dag te zeggen als je langsloopt. Kunnen wij NL'ers nog wat van leren ;)
Zou je bijv. naar Spanje gaan dan heb je volgens mij geen werkvergunning nodig. Wel balen dat je daar niks kon vinden.
Ja Spanje zou ook een mooie optie zijn, maar net wat je al aangeeft de huidige economie is daar te onzeker voor. Vooral Spanje natuurlijk aangezien daar dagelijks flink wat economisch nieuws over.
Ja ik was toen nog 19 maar idd wel jammer. Echter zit ik nu weer goed in het koude kikker landje van ons. M'n eigen bedrijf loopt steeds beter dus mag niet klagen.
Je moet niet dromen Ozzie maar gewoon doen ;) Ik heb een half jaar in Kenia gewoond voor ontwikkelingshulp. Ene Arjan die lang geleden op dit forum lid was is na mij ook daarheen gegaan voor hetzelfde project.
Toen ik terug was, heb ik wel even getwijfeld om dezelfde stap te overwegen als jou maar ik kreeg al snel een vriendin (waar ik nu nog iets mee heb) en die is niet zo van de emigratie!
Zorgen dat je de belangrijkste dingen hebt geregeld voordat je vertrekt naar spanje.
Dus verzekeringen, verblijf, geld en eventueel al een bedrijf inschrijving om daar een start te maken.
Zorg dat je goed geinformeerd en voorbereid daarheen gaat, tevens ook eerst eens een weekje op en neer vliegen om eens fysiek rond te kijken en te vragen.
Thanks Chris, ik heb geen eigen bedrijf en ik ben wel heel benieuwd of je daar bij een bedrijf kunt werken. Zouden ze daar snel iemand uit Nederland aannemen? Of laten ze de Spanjaarden voorgaan? Het lijkt me allemaal wel leuk, maar het is volgens mij ook wel moeilijk. Of zou het meevallen?
Thanks Chris, ik heb geen eigen bedrijf en ik ben wel heel benieuwd of je daar bij een bedrijf kunt werken. Zouden ze daar snel iemand uit Nederland aannemen? Of laten ze de Spanjaarden voorgaan? Het lijkt me allemaal wel leuk, maar het is volgens mij ook wel moeilijk. Of zou het meevallen?
Ga voor een internationaal bedrijf die daar gevestigd is, zoals IBM of andere grote IT bedrijven. Dit natuurlijk als je de IT in wil, anders kijk naar internationale bedrijven in jou branche/tak.
Die zoeken vaak Nederlanders die fysiek in het buitenland zitten puur voor communicatie, kennis en ervaringen. Aangezien zoals ik al eerder zij de Nederlandse scholing stukken beter is dan daar.