Zomaar even een grappig topic. Ik zag laatst in een foldertje een telefoon + abonnement en daar stond bij "slechts xx euro per week". Dat klinkt leuk, maar je moest het abonnement wel per jaar afrekenen. Nu zat ik me af te vragen. Als jij bijv. een telefoonabonnement afsluit, welke van deze 3 opties zou jou dan het meeste aanspreken? Welke van de 3 aanbiedingen zou jou overhalen om de telefoon + abonnement te kopen? (Ook al heb je nu misschien helemaal geen telefoon nodig, het gaat erom wat voor jou het lekkerst klinkt.)
A) Nu een iPhone 5 met 400 belminuten voor maar € 450,- per jaar!
of
B) Nu een iPhone 5 met 400 belminuten voor maar € 37,50 per maand!
of
C) Nu een iPhone 5 met 400 belminuten voor maar € 8,70 per week!
Ja, inderdaad... uiteindelijk betaal je bij ieder abonnement evenveel, maar het één klinkt misschien "aantrekkelijker" dan het ander. Van welke "aanbieding" zou jouw hart sneller gaan kloppen? :-)Kies jij A, B of C?
@Ozzie Sorrie, daar had ik even overheen gelezen. Optie C trekt meer de aandacht ja.
@Chris, voor verzekeringen en andere vergelijkbare diensten is per maand betalen natuurlijk de beste optie. Ik zie een telefoonabonnement echter als een luxe product, en niet een noodzakelijke dienst. Vaste lasten is alleen voor levensbehoeften (Hypotheek / Huur / Verzekeringen / eten en drinken ) en die wil ik zo laag mogelijk houden. Een telefoonabonnement is eigenlijk niets meer dan een lening. Je kunt deze niet zomaar opzeggen. En het lijkt misschien niet veel per maand maar het telt aardig op al die kleine bedragen bij elkaar.
Een telefoonabonnement is eigenlijk niets meer dan een lening.
Dat is het zeker wel, voor 37,50 per maand heb je niet alleen een toestel. Maar je koopt dan een vast aantal minuten/SMS'jes en MB's af per maand. Dat is stukken voordeliger dan pre-paid, en geen lening.
Graag wel on topic blijven! Voor de overige mensen op het forum. Stel je bent op zoek naar een abonnement, bijv. een telefoonabonnement of een abonnement op een tijdschrift. Laten we het voor het gemak abonnement X noemen. Dit abonnement dien je per jaar te betalen. Je betaalt dus het hele bedrag in 1x. Toch ben ik benieuwd welke van de 3 onderstaande "advertenties" jou het makkelijkst zou overhalen om het abonnement af te sluiten. In alle gevallen betaal je (afgerond) hetzelfde bedrag, maar het een klinkt misschien prettiger dan het ander. Wat vind jij het beste klinken?
"Dat is het zeker wel, voor 37,50 per maand heb je niet alleen een toestel. Maar je koopt dan een vast aantal minuten/SMS'jes en MB's af per maand. Dat is stukken voordeliger dan pre-paid, en geen lening."
Hier ging mijn topic niet helemaal over :)
Het gaat mij er uitsluitend om waardoor je je (als consument) eerder zou laten overhalen om iets te kopen. Koop je eerder iets als je een groot bedrag per jaar ziet staan, of juist als je een kleiner bedrag per week ziet staan? (of daar tussenin, een middelmatig bedrag per maand).
Ik vind het overigens jammer dat er niet meer mensen reageren op toch een vrij simpele vraag.
Edit: oeps, er zitten al wat reacties tussen zo te zien. Dit was de reactie op Chris zijn reactie.
[offtopic]
Het merendeel van dat bedrag is voor het terugbetalen van je telefoon die je 'Gratis' krijgt. Dus ja het is een lening naar mijn mening. Het merendeel van de mensen die ik ken neemt een abonnement omdat ze het door hun gewenste toestel niet prepaid kunnen betalen. Ze nemen dan een iets duurder abonnement zodat ze niet hoeven bij te betalen voor hun telefoon. Als je de minuten/smsjes kunt gebruiken dan is het waarschijnlijk de betere deal maar het merendeel gebruikt het ook alleen maar omdat het erbij zit.
Ik kan dan wel minderlang bellen met mijn prepaid telefoon maar ik hoef dan ook niet zo lang te bellen ermee. Aan het eind van het jaar ben ik alsnog goedkoper uit omdat ik niet heb hoeven te betalen voor de ongebruikte diensten.[/offtopic]
Kunnen we aljeblieft on topic blijven. Dit topic gaat niet over telefoons.
Zijn er nog meer mensen die willen reageren op mijn vraag? Ik herhaal 'm maar weer even:
Stel je bent op zoek naar een abonnement, bijv. een telefoonabonnement of een abonnement op een tijdschrift. Laten we het voor het gemak abonnement X noemen. Dit abonnement dien je per jaar te betalen. Je betaalt dus het hele bedrag in 1x. Toch ben ik benieuwd welke van de 3 onderstaande "advertenties" jou het makkelijkst zou overhalen om het abonnement af te sluiten. In alle gevallen betaal je (afgerond) hetzelfde bedrag, maar het een klinkt misschien prettiger dan het ander. Wat vind jij het beste klinken?
[quote="- Mark - op 19/12/2012 12:49:15"]
Een telefoonabonnement is eigenlijk niets meer dan een lening.
Dat is het zeker wel, voor 37,50 per maand heb je niet alleen een toestel. Maar je koopt dan een vast aantal minuten/SMS'jes en MB's af per maand. Dat is stukken voordeliger dan pre-paid, en geen lening.
[/quote]
Ik ben nog zo'n Pre-Paid-sukkel.
Ik verbel ongeveer 50 euro op jaarbasis.
Kom er maar aan met je 37,50 per maand.
En nee: geen datalimiet (ik surf wel op een wifi mee).
Weinig sms-verkeer (stuk of 100 per jaar)
Bellen nog wel redelijk vaak.
Telefoon (zelf gekocht) van 100 euro, wel Android 4)
Ik zou voor B gaan. Ik denk dat dit door het volgende komt:
Mensen kiezen graag voor lagere prijzen, maar mensen houden ook van snel rekenen. Je moet denk ik daardoor een evenwicht zoeken tussen een periode waarbij mensen niet snel gaan rekenen en waarbij de prijs wel laag lijkt. Een week is bijv. erg klein, je kan dan snel denken 'dat is x per dag, phoe dat is wel heel veel'. Als je een maand hebt kun je dit niet één, twee, drie omrekenen per dag en komt het dus dichterbij.