Na flink wat zoeken op internet en een hoop reviews gelezen te hebben blijkt toch wel dat OS X zeer goed is voor het grafisch ontwerpen. Uiteraard heb ik gekeken naar een nieuwe Mac Book, maar geen 15" onder de 1499,- is me wat te duur.
Nu ben ik wat aan het stoeien geweest en heb ik OS X 10.6.3 (Snow Leopard) virtueel draaien op mijn AMD 8 core systeem! Het draait lekker en stabiel, ik heb de officiele dvd gekocht via de App store (zal van de week binnen zijn). Wanneer deze binnen is wil ik hem fysiek gaan installeren op mijn pc als test (lege SSD schijf).
Zijn hier mensen die ook graag op OS X willen draaien maar niet zoveel geld wil uitgeven aan een duur Apple product? En werkt hier iemand met OS X? Kan die beamen dat het daadwerkelijk beter is dan Windows?
Wat mij betreft heeft Mac OSX geen voordelen ten opzichte van Windows. Ik gebruik nu al >5 jaar Mac OSX en (daarnaast) al mijn hele leven Windows. Ik heb beide systemen gebruikt voor webdevelopment en bijbehorende taken; van e-mail tot aan Photoshop of Fireworks.
Beide systemen hebben voor- en nadelen. Het is puur persoonlijk welk systeem jij fijner vindt werken. De software die je gebruikt is in de meeste gevallen hetzelfde (bijvoorbeeld de Adobe pakketten), of er zijn (voor beide systemen) goede alternatieven.
Ik heb geen favoriet, die moet nog gemaakt worden.
Aan een debat wat beter is, OS X of Windows ga ik niet beginnen. Laten we het er op houden dat OS X mijn voorkeur heeft.
De grote kracht van een MacBook is het totaalpakket. Tevens zal het trackpad op je laptop waarschijnlijk lang niet zo goed zijn als op een Mackbook. Swipe bewegingen zullen dus waarschijnlijk niet goed of helemaal niet werken in jouw geval.
Maar waarom heb je voor Snow Leopard gekozen? Dat is ondertussen best wel een oude versie van OS X. Mountain Lion is de meest recente versie. En daartussen zit nog Lion die ergens halverwege 2011 is uitgekomen.
Ik hoop alleen dat je alles soepel draaiend krijgt, OS X is eigenlijk bedoeld voor Intel processors, AMD kan problemen geven voor zover ik weet.
Na flink wat zoeken op internet en een hoop reviews gelezen te hebben blijkt toch wel dat OS X zeer goed is voor het grafisch ontwerpen.
Volgens mij is dit niet zozeer OS X, maar de hardware producten van Apple zelf. Apple staat bekend om z'n goede beeldschermen en daarom werd door designers in het verleden vaak voor Apple gekozen. Op een gegeven moment groeit zoiets ook uit tot een soort status-symbool en dan moeten ineens alle designers Apple hebben. Apple heeft nog steeds goede schermen, maar ook voor de PC zijn er goede schermen (denk aan het merk Eizo dat veel wordt gebruikt voor grafische toepassingen). Maar goed, lang verhaal kort. Ik denk dus niet zozeer dat het aan het OS ligt, maar meer aan de gebruikte beeldschermen.
Naar mijn mening is inderdaad de kwaliteit van het totaal pakket de reden dat elk zichzelf respecterend design bureau mac's heeft. De software is waarschijnlijk wel goed, heb er nog nooit mee gewerkt, maar de beeldschermen, toetsenborden en muizen zijn 10x beter dan die de makers van windows hardware zijn. Hierdoor kun je algemeen zeggen dat als je grafisch werk gaat doen je beter uit bent met een mac, al moet je dan wel erg professioneel zijn wel je verschil merken... ;-)
Over de schermen valt ook te twisten. Een beetje ontwerper calibreert zijn scherm op gezette tijden. Dat gaat bijvoorbeeld met de Spyder net zo makkelijk in Windows als in Mac OSX.
Ook is hardware zoals toetsenborden en muizen nogal persoonlijk. Ja, ik zweer bij het toetsenbord van de Mac (alleen de volledige met draadje, niet dat halve ding dat draadloos is), maar de muizen van Apple zijn bagger. Ik heb al een hekel aan muizen (de hardware), maar die van Apple maken het erger. ;) Ik zal altijd voor een tablet met pen gaan.
Kortom, niets is per definitie beter. Het is allemaal persoonlijk.
Kortom, niets is per definitie beter. Het is allemaal persoonlijk.
Dat is niet helemaal waar natuurlijk. In hardware zijn wel degelijk verschillen te constateren. Een Eizo beeldscherm van € 2.500 ,- heeft wel degelijk een betere kijkhoek, kleurdiepte en kleurechtheid dan een budget monitor van € 100,-. Dat is een vaststaand gegeven. Het gaat er vooral om a) wat je nodig hebt en b) wat je prettig vindt werken. En dit laatste is dan wel een kwestie van persoonlijke smaak.
@Mark,
Omdat Mountain Lion niet als dvd te krijgen is, deze moet je via de App store downloaden in zo upgraden. Althans ik kreeg de dvd nergens gevonden in de App store, en die van Snow Leopard wel. Tevens gebruik ik nooit een track/touchpad verschikkelijke dingen, geef mij maar gewoon een muis!
@Allemaal,
Ja uiteraard is het totaal pakket beter, alleen de prijs is veelste extreem naar mijn zin. Voor een Mac Book heb je niets onder de 1499,-, ik ga geen design doen op een 13" scherm. Tevens heb ik zitten kijken naar de Apple mini (649,-), maar ben bang dat het kracht te kort komt. Dat is leuker als een simpel servertje met OS X Server erop.
Wat betreft de schermen, een full-HD LED scherm a 23" van de A-merken is ruim voldoende voor wat ik het gebruik. Dus een scherm van 2.500 is overkill, en niet nodig. Een goed gecalibreert scherm van ongeveer 125,- tot 160,- is ruim voldoende.
OS X draait wel stukken stabieler dan Windows, de systeem instellingen zijn ook beter te benaderen (vergeleken met Windows 8!). En ik heb de kennis nodig voor de IT ondersteuning op Apple producten, dus is het zeker fijn om het OS te kennen.
Een DVD is er ook niet van nee. Weet je niemand met een Mac die Mountain Lion voor je wil downloaden? Je hebt geen activatie key nodig dus dat zou gewoon moeten werken. Nu ben je dubbel aan het betalen als je Mountain Lion wilt.
Wat maakt de groote van de laptop uit als je hem toch aan een extern scherm hangt? Tenzij je de extra power nodig hebt is een 13 inch toch goed genoeg of niet?
Ben je de track/touchpad's op windows machine gewend of heb je er al eens eentje van een MacBook geprobeerd? Daar zit namelijk een wereld van verschil in. Het is eventjes wennen maar dan wil je niets anders meer waarschijnlijk. Ik heb mijn muis een paar jaar geleden de deur uitgegooid. Je mist met een muis ook veel handige "snelkoppelingen" die je anders wel hebt.
PS De losse muis van Apple zelf vind ik minder. Als ik mijn laptop op mijn monitor aansluit dan gebruik ik de Magic Trackpad van Apple.
En nog eens 18 euro voor Mountain Lion als je die erop wilt zetten. Snow Leopard kun je eigenlijk zien als de Windows XP van OS X.
Mijn redenatie om voor een kleiner model is de mobiliteit. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik neem Apple niet alleen voor de hardware. Die is echt niet veel beter dan wat andere fabrikanten bieden, vaak zelfs minder "In dezelfde prijs categorie". Wel is de constructie kwaliteit van een hoog niveau, zo goed als alles is op elkaar afgestemd, geen bloatware van derde partijen, en zowel software als hardware matig is zo goed als alles strak afgewerkt. OS X is een fijn besturings systeem maar het is het totaalpakket dat voor de goede ervaring zorgt.
De losse muis zoals jij hem fijn vindt heeft denk ik zijn langste tijd gehad. Handig voor gamers maar meer ook niet.