Door
Ozzie PHP
op 13-02-2013 00:44
gewijzigd op 13-02-2013 00:45
2.648 views
Hallo mensen,
Aangezien mijn huidige editor niet kan omgaan met de PHP 5.4 syntax zoek ik een nieuwe. Ik heb er al 2 geprobeerd (Netbeans en EditPlus) maar die kunnen beiden niet normaal omgaan met projecten.
Ik zoek een lichtgewicht editor zonder al te veel poespas. Eentje die lekker snel werkt.
Vereisten:
- Syntax PHP 5.4: de editor moet de PHP .4 syntax ondersteunen.
- Projecten: het moet mogelijk zijn om met projecten te werken. Ik creëer een nieuw project "mijn website". Vervolgens moet ik hier directories en bestanden aan kunnen toevoegen. Zodra ik de volgende keer mijn editor opstart, krijg ik alleen de bestanden en directories te zien die bij mijn project horen.
- SFTP: de editor dient ingebouwde SFTP ondersteuning te hebben zodat ik via de editor verbinding kan maken met mijn VPS.
- Géén lokale kopieën: ik wil de bestanden rechtstreeks vanaf de server kunnen wijzigen en opslaan. Op mijn computer moeten geen lokale kopieën worden opgeslagen (dit vertraagt de boel namelijk enorm).
- Direct opslaan: zodra ik een bestand opsla, moet dit direct op de server worden opgeslagen zodat ik het resultaat direct in de browser kan bekijken.
- Methods aanvullen: als ik intyp echo $class->get dan wil ik dat automatisch alle functies worden getoond die met "get" beginnen (bijv. getKeys, getAll enz.).
Ik gebruikte al jaren Netbeans, maar toen ik hier een aantal berichtjes zag over PHPStorm heb ik het direct eens uitgeprobeerd en ik was direct verkocht!
Trouwens, wat bedoel je dat Netbeans niet met projecten kan omgaan? Alles met projecten werkt hier goed gewoon.
Je probleem met Netbeans, dat terzijde, aangezien je graag FTP toegang had met de editor raad ik toch PHPstorm aan, aangezien de FTP functionaliteit van Netbeans, nogal crappy is.
@Raoul: doet PHPStorm alles wat ik wil? Wat betreft die projecten... het wilde niet. Ik wil gewoon een leeg project aanmaken, en daar directories aan kunnen koppelen, maar ik moest een upload map aangeven en in de upload map worden dan mijn bestanden geplaatst... maar dat wil ik helemaal niet op die manier. Ik wil gewoon een bestaande directory aan een project kunnen toevoegen.
@TJVB tvb: thanks. Toevallig kwam ik gisteren op de site van Zend en zag dat versie 10 uit is, maar ik had geen idee dat die gisteren pas is uitgekomen. Toevallig! Ik gebruik nu dus Zend Studio 5.5 en die werkt prettig, behalve dat de syntax voor PHP 5.4 niet wordt ondersteund. Ik heb (inmiddels al een paar jaar geleden) de nieuwe Zend Studio geprobeerd op basis van Eclipse, maar dat was geen succes. Telkens asl je een bestand wil opslaan moet je letterlijk een aantal seconden wachten. Soms wel 10. Alles wordt namelijk gespiegeld aan een lokale versie op je computer. Dat werkt dus allemaal super traag. Weet jij toevallig of dat tegenwoordig beter is geregeld?
@Ozzie, Als ik remote werk is het op een netwerk schijf. Ik heb dus geen ervaring met direct via (s)ftp o.i.d. werken. Maar ik merk wel dat versie 10 een stuk beter reageert als je veel projecten open hebt staan dan versie 9. Ook als het netwerk even hapert.
De beta van versie 10 was al eerder beschikbaar, maar gisteren is die pas officieel uitgekomen.
149 euro is een overdreven hoge prijs terwijl PHPstorm gewoon alles doet wat Zend Studio doet. Volgens mij een iets minder goede Zend Framework integratie, maar dat gebruik je toch niet?