Hallo mensen,

Aangezien mijn huidige editor niet kan omgaan met de PHP 5.4 syntax zoek ik een nieuwe. Ik heb er al 2 geprobeerd (Netbeans en EditPlus) maar die kunnen beiden niet normaal omgaan met projecten.

Ik zoek een lichtgewicht editor zonder al te veel poespas. Eentje die lekker snel werkt.

Vereisten:

- Syntax PHP 5.4: de editor moet de PHP .4 syntax ondersteunen.
- Projecten: het moet mogelijk zijn om met projecten te werken. Ik creëer een nieuw project "mijn website". Vervolgens moet ik hier directories en bestanden aan kunnen toevoegen. Zodra ik de volgende keer mijn editor opstart, krijg ik alleen de bestanden en directories te zien die bij mijn project horen.
- SFTP: de editor dient ingebouwde SFTP ondersteuning te hebben zodat ik via de editor verbinding kan maken met mijn VPS.
- Géén lokale kopieën: ik wil de bestanden rechtstreeks vanaf de server kunnen wijzigen en opslaan. Op mijn computer moeten geen lokale kopieën worden opgeslagen (dit vertraagt de boel namelijk enorm).
- Direct opslaan: zodra ik een bestand opsla, moet dit direct op de server worden opgeslagen zodat ik het resultaat direct in de browser kan bekijken.
- Methods aanvullen: als ik intyp echo $class->get dan wil ik dat automatisch alle functies worden getoond die met "get" beginnen (bijv. getKeys, getAll enz.).

Wie o wie weet welke editor kan wat ik wil?
Ozzie, de oplossing is dat je niet remote gaat werken ;) Werken met (S)FTP is zooooo 2003 ofzo haha. Beter gewoon versioning gebruiken (SVN, Git, etc) en lokaal een webservertje maken met XAMP of bij voorkeur een VPS (onder virtualbox bijv) met de juiste linux en overige (L)AMP pakketten.

Dan hoef je die FTP verplichting al niet meer te hebben in je editor en zal misschien editors zoals NetBeans of andere je beter bevallen. Ik hoor trouwens ook inderdaad veel goede verhalen over PHPStorm maar het is niet gratis.
Of als je perse op je VPS wilt werken, kijk dan eens naar Cloud 9 IDE.
Thanks heren... ik ben Zend Studio gewend (de oude versie) dus dat is wel een voordeel.

@Raoul: voldoet PHPStorm aan alle punten die ik in de openingspost heb genoemd?

@Kees: klinkt veel te ingewikkeld voor mij ;)
Over dat direct opslaan / ophalen dat weet ik nog niet zo goed. Vrijwel alle IDE's slaan bestanden lokaal op zodat ze makkelijk ophaalbaar zijn en als je ze opslaat, dat ze dan automatisch naar de server geplaatst worden.
Ja, maar dat wil ik dus niet. Ik wil de bestanden rechtstreeks op de server kunnen aanpassen. Dat uploaden werkt super vertragend.
Ozzie PHP op 13/02/2013 20:30:15

Ja, maar dat wil ik dus niet. Ik wil de bestanden rechtstreeks op de server kunnen aanpassen. Dat uploaden werkt super vertragend.

Dan ga je nog lang kunnen zoeken :-)))!
Ozzie PHP op 13/02/2013 20:30:15

Hoe ga je ze anders op de server krijgen? Je zal toch echt je tekst/data moeten uploaden.
Wat ik bedoel is... Zend Studio 5.5, als ik daar een bestand opsla, dan slaat ie het direct op zonder vertraging.

In de 1e versie van Zend Studio die gebaseerd is op Eclipse, worden lokale kopieën bijgehouden. Als ik dan opsla, dan duurt het een paar seconden voor het bestand op de server is aangepast. Dat wil ik dus niet. Ik ben benieuwd hoe PHPStorm en Zend Studio 10 hier mee omgaan.
Oplossing:

ssh ozzie@host
...wachtwoord...

~ ozzie > vim

Klaar :D je kunt bestanden rechtstreeks op de server aanpassen haha

Ik heb trouwens ook heel lang Zend Studio 5.5 gebruikt, maar ben er al 4/5 jaar geleden vanaf gestapt!
Kees... hahaha.... dat gaan we dus niet doen :)

Maar als jij Zend Studio 5.5 hebt gebruikt, dan moet jij toch weten wat ik bedoel met dat opslaan? Dat ging toch razendsnel? Kan de nieuewe Zend Studio (of een andere editor) dat ook? Bij de allereerste Eclipse variant werkte het voor geen meter. Bij de nieuwe versies wel? Weet jij dat toevallig?

Reageren