klopt, dat gaat veel sneller. Het is misschien een rare oplossing, maar kun je geen nieuw forum maken die op een nieuwe database draait. Zodat het weer (hopelijk) sneller gaat. Misschien kan je dit forum ook nog wel op de achtergrond laten, voor de zoekmachines?
[edit] Misschien kan je de tabel ook optimaliseren, dat is een functie die je ook zo in phpmyadmin kan uitvoeren.
Ik neem aan dat er (helaas) geen laatst bekeken veld in je tabel zit, aangezien er hier een heleboel dubbele, nutteloze en zwaar verouderde topics rondzweven waar al jaren niemand meer naar gekeken heeft. Als die weg zouden zijn heb je waarschijnlijk ook wat minder hits in de zoekmachine zodat deze de resultaten eens wel weergeeft.
De 60.000 records in de database, lijken me geen probleem... Geen idee of het te vergelijken is, maar op mijn site zijn er 105.810 gastenboek berichten, en ik vind deze toch vrij snel laden per gebruiker...
Maar hoe groot is die database(mb)?? En waar is de site gehost. Ik heb ook een site waar veel records opstaan. Die ik eerst op een betaalde lycos had staan en nu bij een andere host. Bij lycos was het veel sneller.
Je kan het database-ontwerp misschien eens (laten) herzien? Juiste datatypes gebruikt? Juiste indexen? Geen overhead? Ingewikkelde joins?
Zijn je queries geoptimaliseerd, om maar wat voorbeelden te noemen:
- SELECT * als je maar 1 veld nodig hebt
- mysql_num_rows gebruiken om records te tellen
- Geen subqueries / joins gebruiken terwijl dit juist de kracht van een database is.
Ik gok zomaar dat je MySQL gebruikt, maar die zou er in principe geen moeite mee moeten hebben....ik werk regelmatig met tabellen >100K records en zelfs dan is het nog snel :)