Hallo,

dit is de eerste keer dat ik er even niet uit kom. wat ik namelijk zoek is dat als me naam al in de database bestaat onder voornaam, en hij word nog een keer aangemaakt dat er naam_01 komt te staan.

-- OFFTOPIC --
Wat boeit het of het goed is of niet. Hij vraagt wat en daar mogen wij best wel een normaal antwoord op geven vind ik. Als je denkt dat het niet goed is zeg het dan gewoon, maar ga der niet continue over verder, of de TS luistert er na of niet. Boeit ons niet maar blijf gewoon bij het topic.

Ehm... helemaal mee eens dat je een normaal antwoord moet geven.
Maar het word wat lastig antwoord geven in de beeldvorming als de TS zelf nog niet weet wat hij wil.
Begrijp het niet verkeerd, maar een gericht antwoord geven is prettiger voor de TS zelf en voor ons.
Je kan met de vraagstelling verschillende kanten op denken.
Daarom word er op gehamerd voor meer info.

Ontopic:
Dat bedoel ik dus.
Volgens mij heb je voor dit ding nu wel 3 dingen nodig.
- Een like query om te kijken of het bestaat.
- Een sugestie script, zou bijvoorbeeld een array kunnen zijn van 1 tot 100.000?.
- een onclick javascript ding om die suggestie te inserten en het een beetje netjes af te werken.
Hertog Jan op 01/03/2013 14:05:35

Ik zou gewoon in de database zoeken naar de naam dus bv: WHERE name LIKE "%'.$name.'".. Nu haalt hij alle namen op die beginnen met zelfde naam. Dit word in een array gezet, en door een foreach kun je kijken of naam_01 al bestaat, bestaat hij, loopt hij verder en word het naam_02 etc.

Andersom. Nu zoek je op namen die eindigen op $name doordat je de wildcard ervoor zet. Dus de wildcard moet erachter en je moet die underscore meenemen. Anders krijg je bij het zoeken naar 'Piet' ook 'Pietje_01' en dat wil je dan niet.
Hertog Jan op 01/03/2013 14:05:35

-- OFFTOPIC --
Wat boeit het of het goed is of niet. Hij vraagt wat en daar mogen wij best wel een normaal antwoord op geven vind ik. Als je denkt dat het niet goed is zeg het dan gewoon, maar ga der niet continue over verder, of de TS luistert er na of niet. Boeit ons niet maar blijf gewoon bij het topic.

Het punt is dat, als ik het even persoonlijk mag zeggen, ik niet graag tijd steek in een voorbeeld waarvan de TS dan zegt 'dank je wel, maar ik ga er verder toch niets mee doen'. Waar steek ik dan mijn tijd in? En als het voor de TS erom gaat dat hij iets wil leren (hulde!) dan mogen we toch wel verwachten dat de TS met een eerste idee komt. Dat de TS er tijd in steekt om daadwerkelijk zelf iets te proberen, zelf iets uit te zoeken, zelf met een deel van de oplossing komt en niet alleen de vraag stelt en dan gaat afwachten waar wij mee komen. Daar leer je natuurlijk vrij weinig van.

Ergo: uiteraard, elke vraag mag hier worden gesteld, maar als TS moet je ook beseffen dat anderen geen tijd steek in heilloze zaken.

Germaine merks op 01/03/2013 13:58:14

nouja ik ben er achter wat ik nou echt zou willen het gaat erom dat ik iniedergeval maar 1x een nieuw naam moet met een nummer erachter dus germaine en dan nog een keer en dat word dan germaine_01 meer hoef ik niet heb zitten nadenken en dacht ja ik heb niet eens zoveel nodig het gaat erom dat hij maar 1x extra telt, en wat ik ermee bereik is dat ik er ook wat van leer :P

Tip: probeer je probleem eerst eens in fatsoenlijk Nederlands te formuleren. Als je net zo programmeert als dat je Nederlands schrijft, zou het een wonder zijn als het programma ook maar íets zou doen. Dit klinkt misschien hard, maar ik praat nu over de basis van programmeren. Als je een huis bouwt zonder fundament, is het al verzakt voor het klaar is. Met programmeren is dat net zo.

Programmeren is vergelijkbaar met het schrijven van een boek. Als je een boek (programma) schrijft door gewoon wat woorden (commando's) bij elkaar te pleuren dan kan geen mens (computer) daar iets zinnigs van maken. Je zult dus moeten structureren.

Als ik even vluchtig naar jouw "opdrachtomschrijving" kijk, dan denk ik dat ik weet wat je probeert te zeggen. Als ik echter daadwerkelijk ga lezen wat er staat, snap ik er helemaal niets van. Je "moet een naam met een nummer erachter". Dus de computer moet een naam en een nummer bedenken? Maar je geeft als voorbeeld "germaine" en daar staat géén nummer achter. Daarbij zeg je eerst dat je het maar 1x wilt, maar verderop in de zin zeg je dat je het nog een keer wilt. Wat wil je nou?

Volgens mij wil je al gaan bouwen aan de dakkapel als de heipalen van het huis nog besteld moeten worden. Dat gaat niet werken. Het enige wat ik je kan adviseren is om je computer uit te zetten en een vel papier en een potlood te pakken. Ga vervolgens zo gedetailleerd mogelijk beschrijven wat je nou precies wilt doen. Begin met het beschrijven wat de beginsituatie is en beschrijf daarna hoe de eindsituatie eruit zou moeten zien. Ga dan in grote lijnen bedenken hoe je van die beginsituatie bij de eindsituatie moet komen. Als je die grote lijnen hebt, ga ze dan steeds gedetailleerder uitwerken. Dit alles gewoon in "mensentaal".

Heb je dit gedaan, dan zou je datgene wat je op je vel papier hebt geschreven vrijwel 1 op 1 over moeten kunnen zetten in PHP (of welke programmeertaal dan ook). En als dat niet lukt, dán heeft het nut om je vraag op een forum te plaatsen.

Reageren