dit is de eerste keer dat ik er even niet uit kom. wat ik namelijk zoek is dat als me naam al in de database bestaat onder voornaam, en hij word nog een keer aangemaakt dat er naam_01 komt te staan.
"niet echt een goede reden maar wil het graag weten"
Misschien is het eerst zinvol om je af te vragen of er wél een zinvolle reden is om dit te doen. Waarschijnlijk zijn er namelijk wel beter oplossingen voor je probleem.
Als je even uitlegt wat het probleem is, dan weet iemand hier vast wel een beter oplossing dan die je nu in gedachte hebt.
kijk het gaat mij niet perse om de naam dat is gewoon een voorbeeld het kan voor alles zijn als hij maar zo optelt ben ik blij genoeg heb niet beter nodig als het gewoon automatisch gaat. normaal als je een 2e naam zelfde is hebben mensen bijv deze naam is al ingebruik, ik wil gewoon dat hij door gaat alleen een nummer erbij zet
Nogmaals... waarom zou je dat willen? Leg dat eens uit? Ik zou het heel vervelend vinden als ik me aanmeld op jouw website en ik heet ineens Ozzie_07 PHP in plaats van Ozzie PHP.
omdat ik dingen ga uittesten en zoals ik al zei het is niet perse voor een naam en het is al vooral niet voor inloggen :P zoals ik ^al zei heb niet echt een goede reden ervoor
Even los van waarom je het wil en wat dan precies, kijk uit met het modificeren van data die je database in gaat. Hoe meer modificaties je uitvoert, hoe inconsistenter je data wordt.
Als we even bij het username voorbeeld blijven. Je hebt op zeker moment meerdere gebruikers met de naam 'Erwin' in je systeem. Dat worden dus 'Erwin', 'Erwin_01', 'Erwin_02' etc. Nu wil alleen de volgende Erwin de naam 'Erwin_01', omdat hij dat op meerdere sites gebruikt. Dat kan alleen niet meer, want je hebt al een gemodificeerde naam op die manier. Terwijl in dit geval 'Erwin_01' nog best had gekund.
Als je dit soort dingen wilt doen, zorg er dan altijd voor dat je de originele data in zijn originele vorm behoudt. Als een kolom niet uniek is vanuit de gegevens, modificeer het dan niet om het uniek te krijgen. In plaats daarvan, voeg een extra kolom toe die extra informatie toevoegt om het uniek te maken. Bijvoorbeeld een kolom met een suffix die optelt bij gelijke waardes. Zo kunnen ('Erwin',00),('Erwin',01),('Erwin',02) en ('Erwin_01',00) naast elkaar bestaan zonder dat je problemen krijgt.
Ik kan me best voorstellen dat je mijn vraag irritant vindt, maar ik stel 'm heel bewust omdat ik denk dat je jezelf in de problemen gaat brengen en er beter oplossingen zijn, maar dan moet jij wel uitleggen wat je precies wil.
Ik zal je al meteen aangeven waar het de mist in gaat. Op het moment dat er 1x Jan in de database staat, dan kun je de nieuw in te voegen naam (Jan) prima vergelijken met de naam Jan die al in de database staat. Als je vervolgens de nieuwe Jan suffixt met _02, dus Jan_02... en je wil de volgende keer weer een Jan toevoegen, hoe ga je dat dan vergelijken? Er staat dan namelijk 1x Jan in de databse en 1x Jan_02. En daar gaat het dus al gelijk de mist in.