Ik zag in dit topic dat Bas bezig was met ip adressen blokkeren (werkt natuurlijk niet, dat zou veel te simpel zijn).
Mijn idee over een goed werkende oplossing:
Blokeer berichten die meerdere malen (meer dan 5 keer?) "<a href=*>*</a>" in het bericht hebben staan, en verder geen php bevatten. Tot nu toe hebben alle spam berichten meer dan 5 keer een a href erin staan, zal zo'n bericht nooit "< ?php" bevatten, en wat mij ook al opviel was dat ze de "<a href" in hoofdletters hebben staan. Daarnaast hoef je alleen te controleren bij gebruikers die niet zijn aangemeld.
Als je dat allemaal in een filter implanteerd, heb je een behoorlijk effectief filter. Gefilterde berichten zou je eventueel kunnen bevestigen door bijvoorbeeld later nog een extra formulier te laten zien waarin de gebruiker een code uit een plaatje moet overtypen. Geen enkele spambot kan dat.
Een hitcounter (hoe vaak hij een bericht heeft weg gegooid) zou ook wel handig zijn. Dan kan je kijken of hij niet overgevoelig of juist te slapjes is.
(en ik ben natuurlijk wel benieuwd naar de resultaten :P)
Zonder al te veel moeite kan je zo'n programma of script maken. En volgens mij worden de links waar het mogelijk is om spam in te vullen uitgewisseld tussen verschillende bots.
Ik zat trouwens te zoeken naar een anti-spam script, en kwam bad behavior tegen, wat op het eerste gezicht vrij effectief lijkt (en vrij gemakkelijk te implanteren). Misschien is dat iets voor deze site? (hij kijkt naar het gedrag van de bots, en vergelijkt die met die van normale bezoekers. Zo kan hij de bots eruit pikken en laten doodlopen, voor zover ik heb begrepen.)