Hey,

Is het illegaal als je eigen gemaakte albums inpakt en die upload bij www.megaupload.com , www.yousendit.com??

Ik weet het niet??
Wouter
Als het niet in de voorwaarde staat is het legaal
Als je albums in de zin van muziek -> cd's bedoelt, en de muziek is gewoon muziek van bijv. cd, dus copyright muziek, dan mag het niet. Je mag bij mijn weten geen copyright materiaal verspreiden.
Een beetje NL talige muziek die ik hier heb een albumpje van maken + cover en die uploaden bij Megaupload bijv .. ik weet dus niet of der copyright opzit dan..
Als het niet van jou is wel.
Dus als jij niet de zanger/rechthebbende bent is dat illegaal.
Dat is wel naadje..
maar als je het upload naar een andere site krijg je een link als je die link nou op jou site zet.. zoals een link :p (vaak link:p) is het dan ook wel illegaal want je versprijt dan eigelijk alleen links... 8-)
Linken naar ilegale dingen is voor zover ik weet ook niet bepaald legaal :) Je kan het natuurlijk proberen, maar dan jij toch liever dan ik :)
tja maarja je hebt van die warez sites.. die lui worden ook niet aangepakt en ik ken iemand die deed het al 4 jaar ofzo.. hij is vorige week ermee gestopt omdat ie geen geld meer had voor zn host :S.. ik wou nu dus een NL talige site maken met NL talige nummers..
Grinnnnn...
Persoonlijk denk ik dat een ieder heel goed weet dat wat wel mag en wat niet...
Ook het internet is net als real life voor eat betreft waarde en normen tenminste wanneer je in real life ook enige fatsoensnormen daarin hanteerd ^~^ lissy
Het is hoe dan ook strafbaar als jij een auteursrechtelijk beschermd werk op een site zet. Dat valt nl. onder het 'openbaren van een auteursrechtelijk beschermd werk' en dat mag dus niet, tenzij je toestemming hebt van de maker of je de maker zelf bent.

Het plaatsen van links door andere sites is dan niet onrechtmatig, tenzij voor diegenen die de links plaatsen onmiskenbaar vaststaat dat er gelinkt wordt naar onrechtmatige informatie of bestanden (wat in jouw geval dus zeer waarschijnlijk zo zal zijn).

Met andere woorden: tenzij jij de stichting BREIN of een andere gerelateerde instantie ervoor gaat betalen (en dat is duuuuur) mag jij dat werk niet op internet plaatsen. Het enige wat je dan nog kan doen is de muziek dusdanig bewerken dat jij een nieuw auteursrecht op die muziek krijgt, maar dan moet dat zo gedaan worden dat je de 'oude' muziek niet als origineel terughoort.

En dat van warez-sites: neem maar van mij aan dat er wel degelijk tegen wordt opgetreden en dat dat alleen maar meer wordt gedaan. Niet doen dus... ;)

Reageren