Die warez of zogenoemde torrent sites zitten meestal wel veilig.
Torrents zijn niet altijd verwijzingen naar illegale content, en het wordt er niet door de makers opgezet.
Die nemen dus ook de verantwoording niet.
Zo had Suprnova gewoon door kunnen gaan, maar helaas ...
Die sites zijn inderdaad veilig, zolang je links maakt (ook naar legale content). Een vriend van mij was beheerder van zo'n site die zelf ook bestanden hoste via eMule en die is wel gepakt.
Het gebruik van dergelijke programma's is overigens wel strafbaar, omdat er geen optie is om de bestanden die je gedownload hebt niet te delen met anderen. Alleen als die optie er wel is (bijv. bij KaZaA), is het gebruik ervan - zelfs van het downloaden van auteursrechtelijk beschermd werk - niet strafbaar.
Zolang je gewone content zoals 'n Linux distro binnenhaalt is er geen probleem.
Vooralsnog is er zelfs geen probleem als je illegaal spul binnensleept :X
?
Onbekende gebruiker
30-07-2005 00:35
ik wil 1 ding weten:
Als ik of iemand ff een EIGEN gemaakt album met mixen van NL talige nummers enzo maakt die upload bij bijv megaupload en die link geeft via een forum op de site.. ik die toevoeg aan de Downloads.. ik vind het raar dat je dan ook illegaal bezig bent.. ik verspreid alleen links van downloads.. ik zet er dan nix op.. (dat weet ik maar hun niet )..
Maar in de voorwaarden van megaupload staat dat zij geen aansprakelijkheid hebben, en verwijzen daarvoor door naar jouw, de uploader. Daarnaast mag je geen copyrighted materiaal uploaden naar dat soort services, omdat ze niet aansprakelijk willen zijn. Dus dan overtreed je weer de voorwaarden van megaupload, ben je als nog strafbaar.
Misschien zou je het kunnen verspreiden in de vorm van een podcast, aangezien daar nog geen heffingen op worden gedaan....
Als ik of iemand ff een EIGEN gemaakt album met mixen van NL talige nummers enzo maakt die upload bij bijv megaupload en die link geeft via een forum op de site.. ik die toevoeg aan de Downloads.. ik vind het raar dat je dan ook illegaal bezig bent.. ik verspreid alleen links van downloads.. ik zet er dan nix op.. (dat weet ik maar hun niet )..
Een mix maken mag wel, maar alleen als je een werk maakt dat een "eigen, origineel karakter heeft en het persoonlijke stempel van de maker draagt".
Je kan dan dus niet zomaar wat nummers aan elkaar mixen; je moet het nummer echt veranderen door er een beat achter te zetten en zo.
Als je zo'n mix gemaakt hebt, heb je daar zelf het auteursrecht op verworven en dan mag je het wel overal verspreiden (ook zonder links te gebruiken).
Maar het blijft riskant, omdat de rechter bepaalt of jij een werk hebt gemaakt met een eigen karakter en het persoonlijke stempel van de maker, en dus het auteursrecht op je mix hebt verworven. Als die vindt dat dat niet zo is, hang je alsnog.