Iemand hier die iets weet van energieprijzen en hoe die te berekenen?
Ik heb een lamp met daarin 4 spotjes van 50 Watt per stuk, in totaal dus 200 Watt. Stel nu dat ik die lamp 3 uur per dag dag aanzet, en dat een maand lang. Dan krijgen we dus 200W x 3 uur x 30 dagen. Dat komt dus neer op 200 Watt gedurende 90 uur. Nu vraag ik me af wat dat eigenlijk kost. Iemand een idee?
(Ik vraag dat omdat je tegenwoordig ook LED lampen hebt met dezelfde lichtopbrengst, maar die verbruiken maar 5 Watt per stuk in plaats van 50 Watt. In aanschaf zijn ze wel duur, namelijk 20,- euro per stuk. Maar ik vraag me af wat dat scheelt in stroomverbruik.)
GEGEVEN
P = 200W
T = 90h
EP = 0.0015 euro / kwh
GEVRAGEN
eenhijdsprijs in euro
OPLOSSING
W = P.T
W = 200W x 90h
w = 18000kW
KP = W.EP
KP = 18000W x 0,0015 euro
KP = 27 euro
Ik weet niet was 1 kWh kost want daar kan verschil in zitten. Dus laten we het voor de berekening maar op 20 cent houden.
18 kWh in 1 maand is 216 kWh in 1 jaar.
216 * 0,20 = 43,20 Euro per jaar.
Je LED lamp is een factor 10 zuiniger dus die kost 4,32 Euro per jaar.
Ik weet niet wat een spotje kost? Laten we zeggen 5 Euro per stuk.
4 * 5 is een investering van 20 Euro voor 4 spotjes.
4 * 20 is een investering van 80 Euro voor 4 Led lampen.
Je hebt dus ± anderhalf jaar nodig om je investering terug te verdienen.
Je hebt ook nog spaarlampen trouwens, die verbruiken ook een stuk minder en zijn goedkoper dan LED lampen. Gloeilampen zijn trouwens niet meer te koop voor zover ik weet dus je zult altijd zuiniger uit zijn als je er wat nieuws in zet. Mijn berekening klopt dus eigenlijk niet als we van spaarlampen uitgaan.
Thanks Mark! Dat schept duidelijkheid. Hier bij ons hebben ze een winkel waar ze nog gloeilampen verkopen :)
Je hebt inderdaad ook energiezuinige lampen, maar die gaan niet zo lang mee als LED lampen. Een gloeilamp gaat ongeveer 2.000 branduren mee en een LED lamp 25.000 tot 50.000 uren zo wisten ze in die winkel te vertellen. Wel duur in aanschaf, maar uiteindelijk dus wel de moeite waard als je ziet wat je bespaart.
SPOT lampen, zijn er nog wel in gloeilamp vorm zeg maar. Maar tegenwoordig stappen steeds veel meer mensen over naar LED aangezien je het makkelijk en snel terug verdient, daarnaast gaan ze lang mee. Helaas is wel het probleem als je een goedkope vorm neemt gaan ze snel stuk of zie je de LED's zitten.
En helaas heb je in spot (nog) geen spaarlamp-vorm (daarmee bedoel ik goedwerkende die een brandtijd hebben van + - 1000 uur). En ik kan het weten aangezien ik in een elektronica-winkel werk. Welke variant LED-spot ik aanraad is; http://www.lampdirect.nl/philips-master-ledspot-mv-3-4-35w/ die werken namelijk prima! Je ziet de LED niet zitten, en geeft 35W ligt. Daarnaast gaan deze lange tijd mee. En heb je niet de nadelen zoals bij de goedkope varianten dat je de LED ziet zitten, of dat ze snel kapot gaan.
Die van 20,- euro waren volgens mij van het merk Calex of zoiets. Die waren 5 Watt en kwamen volgens de verkoopsters overeen met een lichsterkte van ongeveer 40 tot 50 Watt.
Dat veel mensen overstappen verbaast me wel. De lampen zijn toch een flink stuk duurder. Stel dat ik die 4 spotjes zou vervangen dan zou ik al 80,- euro kwijt zijn. Da's best pittig.