Hallo mensen,

Iemand hier die iets weet van energieprijzen en hoe die te berekenen?

Ik heb een lamp met daarin 4 spotjes van 50 Watt per stuk, in totaal dus 200 Watt. Stel nu dat ik die lamp 3 uur per dag dag aanzet, en dat een maand lang. Dan krijgen we dus 200W x 3 uur x 30 dagen. Dat komt dus neer op 200 Watt gedurende 90 uur. Nu vraag ik me af wat dat eigenlijk kost. Iemand een idee?

(Ik vraag dat omdat je tegenwoordig ook LED lampen hebt met dezelfde lichtopbrengst, maar die verbruiken maar 5 Watt per stuk in plaats van 50 Watt. In aanschaf zijn ze wel duur, namelijk 20,- euro per stuk. Maar ik vraag me af wat dat scheelt in stroomverbruik.)
Het enige "voordeel" van gloeilampen is de warmere kleur. En zodra die winkel bij jullie door zijn voorraad heen is zul je ze niet meer kunnen krijgen. Ze zijn namelijk verboden.

Spaarlampen gaan langer mee dan een gloeilamp voor zover ik weet, en ze zijn een factor 5 zuiniger. Op de lange termijn zijn LED lampen de winnaar maar het is wel een "behoorlijke" investering voor wat lampjes.

EDIT: Dat je van spotjes nog geen spaarlampen had wist ik niet. Dus die optie vervalt dus.
Ja, dat is voor veel mensen een drempel inderdaad. Ze zijn niet bepaald goedkoop. Maar misschien komt dat nog wel.
Ik hoop het maar dat zie ik niet al te snel gebeuren. Ze gaan langer mee dus de fabrikanten moeten er meer aan verdienen want het duurt veel langer voordat mensen weer nieuwe kopen.
@Ozzie PHP

Het is inderdaad vreemd hoeveel mensen overstappen, al gaat dit vaak over meer (een stuk of 8 a 10). De spotjes die ik heb gestuurt via de link geven bijna dezelfde kleur als ouderwetse gloeilampen. Ik verwacht zoals mark al zegt dat ze de komende tijd niet veel zullen dalen, aangezien de brandtijd zeer lang is.

En voor mark wij verkopen ook nog volop gloeilampen, vooral aan oudere mensen (65+) aangezien die toch liever het oude vetrouwde peertje willen ipv LED of spaarlamp.

Reageren