Ik ben begonnen met het (voor het eerst) volledig inrichten van een VPS. Ik wil hier een aantal sites op gaan draaien die ik in principe vanuit 1 account zal beheren. De meeste vragen heb ik inmiddels zelf wel opgelost, maar op 1 punt zie ik niet wat nu de goede manier is.
Het gaat erom dat ik nu ftp toegang heb voor een user account op de vps, alleen als ik daar nu mee inlog kom ik in zijn home directory terecht (/home/ftp_user/), maar kan dan niet in de webroot van apache komen (/var/www/html/). Nu heb ik drie mogelijke oplossingen, maar geen idee welke nu echt mogelijk is, of verstandig is.
1) home directory aanpassen naar de webroot
- alleen dat werkt dus niet, want dan krijg ik een access denied error.
2) webroot aanpassen naar de home directory
- zou kunnen, maar ik vraag me af of dat verstandig is. Daarnaast zou ik als ik een andere ftp user zou willen hebben hetzelfde probleem weer krijgen en dan kan ik niet nogmaals de webroot aanpassen.
3) de rootdirectories voor elk domein in de ftp_user home zetten en die mounten in de webroot
- hiervan vraag ik me af of dat kan en of het wel verstandig is. Daarnaast krijg je ook hier weer het probleem dat je dit voor 1 user wel kan doen, maar niet voor meerdere.
Iemand ervaring met het opzetten van zo'n omgeving en ook een goede optie om dit op te lossen?
Voor elk domein gebruik ik ook nog bepaalde algemene scripts (mijn framework). Die wil ik er niet 3 keer opzetten, maar maar 1 keer. Die files moet ik dus eigenlijk weer buiten alle drie de bovenstaande roots zetten en daar heb ik dan dus ook weer een andere user voor nodig om ervoor te zorgen dat die die framework files kan uploaden. Klopt dat?
Niet perse.
Als je een keer de core van je framework ergens neerzet kan je die op de andere hosts ook gebruiken.
Stel domein1_user is het "hoofd" ding dan kan je in de andere websites gewoon dat pad gebruiken.
Dus in user2 zou je iets krijgen van:
<?php
include '/home/user_1/framework/functions.php';
?>
Ah ja, uiteraard. Vanuit de andere home directories kan ik wel bestanden includen, alleen de user kan er niet bij via ftp. Dat laatste is echter niet van belang, zolang er maar een user bij kan.
Duidelijk. Ik ga eens kijken of ik het zo kan opzetten inderdaad.
Als ik nu naar www.blabla.nl ga zou ik dus, volgens mij, de index.html moeten zien die in de /home/blabla/www directory staat. Echter, ik zie nog steeds de index.html uit de /var/www/html directory. Oftewel die van de vorige instellingen nog. Terwijl ik die setting eruit heb gehaald, dus ik begrijp niet hoe apache nog steeds de oude instellingen kan zien.
Eerste probleem: was een beetje onduidelijk welke conf file ik nodig had. Inmiddels ben ik zover dat ik denk dat ik het zal moeten doen met de DirectAdmin files, welke dus niet de files waren waar ik eerst mee aan de slag was.
Tweede probleem: kom ik nu achter... door de manier waarop de redirect wordt uigevoerd worden de pagina's geladen in een frame. Met andere woorden het is geen echte DNS redirect waardoor dus ook apache niet het goede domein ziet, maar alleen het ip adres. Zo kom ik dus nooit goed uit. Ik zal dus de DNS instellingen moeten aanpassen. Dat kan, alleen enige tips/tutorials/voorbeelden zou ik niet afslaan :-)
# VirtualHost example:
# Almost any Apache directive may go into a VirtualHost container.
# The first VirtualHost section is used for all requests that do not
# match a ServerName or ServerAlias in any <VirtualHost> block.
@Reshad
Ik heb maar 1 IP adres, dus aan het ip adres alleen kan ik niet afleiden welk domein wordt aangevraagd.
@Ger
Die virtualhost section ken ik en ben ik dus mee bezig (zie een paar posts hierboven), verder begrijp ik even niet hoe je opmerking me verder kan helpen.
Reshad heeft wel gelijk.
In /etc/hosts zou je het ipadres plus domein moeten staan.
Dat is altijd zo.
Waarom heb je gekozen voor DA op de server.
Dat is voor watjes. ;)