Ik ben begonnen met het (voor het eerst) volledig inrichten van een VPS. Ik wil hier een aantal sites op gaan draaien die ik in principe vanuit 1 account zal beheren. De meeste vragen heb ik inmiddels zelf wel opgelost, maar op 1 punt zie ik niet wat nu de goede manier is.
Het gaat erom dat ik nu ftp toegang heb voor een user account op de vps, alleen als ik daar nu mee inlog kom ik in zijn home directory terecht (/home/ftp_user/), maar kan dan niet in de webroot van apache komen (/var/www/html/). Nu heb ik drie mogelijke oplossingen, maar geen idee welke nu echt mogelijk is, of verstandig is.
1) home directory aanpassen naar de webroot
- alleen dat werkt dus niet, want dan krijg ik een access denied error.
2) webroot aanpassen naar de home directory
- zou kunnen, maar ik vraag me af of dat verstandig is. Daarnaast zou ik als ik een andere ftp user zou willen hebben hetzelfde probleem weer krijgen en dan kan ik niet nogmaals de webroot aanpassen.
3) de rootdirectories voor elk domein in de ftp_user home zetten en die mounten in de webroot
- hiervan vraag ik me af of dat kan en of het wel verstandig is. Daarnaast krijg je ook hier weer het probleem dat je dit voor 1 user wel kan doen, maar niet voor meerdere.
Iemand ervaring met het opzetten van zo'n omgeving en ook een goede optie om dit op te lossen?
Kan best, maar aangezien ik maar 1 ip adres heb, kan op basis van het ip adres nog steeds niet bepaald worden welk domein (en dus welke webroot) gebruikt moet worden.
In elk geval heb ik wel al het dns record aangepast, nu is het alleen even afwachten totdat dat doorgevoerd is.
Dan kom ik op dit moment weer op de default pagina uit. Alleen waarom komt die wel op mijn server uit en als ik het direct aanvraag kom ik op de parkeerpagina van de provider?
[size=xsmall]Toevoeging op 08/07/2013 11:22:03:[/size]
@Santhe
Het grootste probleem was de manier waarop de doorverwijzing was geregeld bij de provider. Dat was geen dns redirect, maar liep via een frameset. Daardoor kwamen all requests direct binnen op het ip adres en kreeg de server dus geen info over welk domein nu eigenlijk was aangevraagd. Dan kan je virtualhosts creeeren wat je wilt, maar dan verandert er niets.
Nu zou de redirect moeten kloppen en kan ik dus wel verder met die virtualhosts. Inmiddels zou ik genoeg info moeten hebben om dat allemaal goed in te kunnen stellen, maar dat ga ik vanmiddag verder proberen....
Schiet mij maar lek....
Ik heb volgens mij de configuraties zoals SanThe ook in dat andere topic gaf, maar ik krijg niet de goede pagina te zien.
De virtual hosts staan in de httpd.conf en de hosts zijn nog geplaatst in de etc/hosts file. Verder heb ik ook nog de apache logs zitten bekijken en daar zag ik op zeker moment een foutmelding over het feit dat apache niet bij een htaccess file kon. Die wil ik verder ook helemaal niet gebruiken, dus ik heb AllowOverride op None gezet. Als ik het goed begrijp zou Apache dan ook niet meer naar htaccess moeten kijken.
Maar, die foutmelding krijg ik niet meer, maar nog steeds krijg ik de default pagina te zien. Die index file staat overigens in de /var/www/html directory waar ik alle (bij mij bekende) verwijzingen naartoe heb weggehaald. Zelfs de DocumentRoot in httpd.conf verwijst ergens anders naar. Hoe die dus alsnog gebruikt wordt is mij een raadsel... Iemand met nog meer ideeen?
[size=xsmall]Toevoeging op 08/07/2013 15:21:07:[/size]
Toevoeging: als ik een bestand probeer op te vragen in de home directory, dan zie ik dus inderdaad de foutmelding dat dat bestand niet gevonden is in /var/www/html. Nog steeds de verkeerde directory dus.
Overigens kreeg ik nu wel weer de htaccess error terug, doordat ik nu de directadmin files even heb weggecomment, waardoor ik daar in elk geval geen probleem meer mee heb. Het punt is nu, ik heb wel AllowOverride None erin, maar AllowOverrideList moet ook op None staan blijkbaar, maar die pakt hij niet. Daar krijg ik een error op.
Inmiddels heb ik dus maar een lege htaccess in de home directory van domain1 gezet, maar blijf de foutmelding krijgen dat hij hem niet kan lezen. (wat dus wel moet betekenen dat hij inmiddels wel in de goede directory komt)
Het is 1 machine inderdaad.
Er staat geen ServerRoot in httpd.conf. Wel een DocumentRoot en die staat op "/home" (ik heb de oorspronkelijke waarde van "/var/www/html" eruit gecomment).