Ik wil al een tijdje een eigen webserver.
Nu heb ik wel meerdere virtuele Windows webservers gehad.
Maar nu vraag ik me af of ik als echte webserver niet beter een Linux server kan gebruiken.
Mijn voorkeur gaat namelijk naar Windows omdat ik daar al ervaring mee heb.
Maar ik begrijp dat je met Linux meer/betere PHP mogelijkheden kan toevoegen.
(Ik heb geen voorkeur voor ASP.NET, dit gebruik ik niet)
Dus kortom: Wat kan je het beste als webserver gebruiken?
Mert SSH kun je geen bestanden overzetten, dit is een Secure Shell.
Kuch..
# copy from local machine to remote machine
scp localfile user@host:/path/to/whereyouwant/thefile
# copy from remote machine to local machine
scp user@host:/path/to/remotefile localfile
:)
Om even ontopic een antwoord te geven.
Die keuze maak je helemaal zelf.
Is het moeilijk om een linux server te beheren?
Voor een beginner: Ja. Vooral als je windows bent gewend.
Is de commandline moeilijk, nee hoor. Het is gewoon een kwestie van veel doen.
Als je er niet aan begint of daar met lange tanden naar gaan zitten kijken kom je er niet. Veel is gewoon te vinden op internet.
Hoe vaker je moet installeren hoe eenvoudiger het word.
Laat het vooral in den beginnen leuk zijn als je je server verknalt.
Daar leer je het meest mee.
als je wil weten hoe een bepaald commando werkt, tik dan in: commando --help.
Daar zit meestal wel een handvat om je op weg te helpen.
Verder raad ik je een ubuntu distro aan.
Deze is op internet met veel tut's als beginner goed te doen.
Kijk ook vooral naar beveiliging.
Zoals je al leest ben ik een linux gebruiker, dus mijn mening over windows bespaar ik je liever. Maar dat wil niet zeggen dat een windows server slecht zou zijn.
Als ik een windows server zou moeten beheren dan zou ik waarschijnlijk vloeken en tieren. Maar dat is meer omdat ik er te weinig van weet dan dat ik het een slecht systeem zou vinden.
Mert SSH kun je geen bestanden overzetten, dit is een Secure Shell. Nginx heeft geen FTP onboard alleen HTTP, POP3, SMTP en IMAP. Hoe wil je zonder ftp of samba (voor windows gebruikers) bestanden overzetten naar je server?
Een kleine website genereerd ook geen 60.000 hits ;-)
SSH kan wel degelijk files transferren, en anders kan altijd nog een simpele wget en vervolgens command-line alles uitpakken :-)
Meer wegen die naar Rome leiden!
Mwah. Ligt eraan wat je een grote/kleine website noemt. Een grote website met 1000 hits, of een kleine website met 50.000 hits..
Ik ken scp maar jullie kiezen SSH tranfer (scp) boven een simpele FTP/Samba server? Success met website's kopieren die een uitgebreide mappensctructuur hebben en 30+ files. Ik zag scp namelijk niet eens als bruikbare functie voor dit soort dingen. Af en toe snel een bestandje of 2 overzetten OK, maar complete site's zeker niet.
Misschien dat je wat te enthousiast had gereageerd, maar jij zei dat het niet zou kunnen.
Uhm. Volgens mij kan je met de optie -r een complete map overzetten.
Ik zeg toch ook dat een ftp niet handiger is. Alleen dat als die optie niet aanwezig is dat het nog wel kan.
Met wget wordt het een zootje. Dat is leuk als je effe een zipje van het net moet plukken bijvoorbeeld. ;)
@Bart,
Ik denk idd dat ik het wat verkeerd geformuleerd had ;-)
Ik gebruik zelf ook een Raspberry PI (model B v2) als lokale webserver met het Archlinux ARM OS erop. Ik draai hier nu apache, php, MariaDB (MySQL), bftpd (FTP server) en dit draait perfect.
Makkelijk is dat je op je werkstation (in mijn geval Win 7) gewoon de FTP folder kunt 'mappen' en als project root kunt gebruiken. Hoef je niet telkens te uploaden/kopieeren maar sla je het gewoon direct op je server op.
Werkt snel en makkelijk wanneer je bezig bent met ontwikkelen, hoef je niet telkens losse bestanden over te gooien als je wijzigingen gemaakt hebt. Uiteraard is dit een 'persoonlijke' smaak, maar lijkt me dat dit voor iedereen prettiger werken is dan met de hand kopieeren.