Ik zit al een tijdje met deze vraag: hoe maakt je het best je horizontale menu indien je een CMS hebt waarbij er een willekeurig aantal pagina's kan zijn?
Dit lijkt op het eerste zicht een domme vraag, maar is het eigenlijk niet. Ik vraag niet voor PHP of SQL code omdat dat allemaal geen probleem is. Ik vraag puur om het concept.
Een voorbeeld:
Je pagina heeft een vaste breedte (laten we zeggen 1000px). Je hebt een volledig werkend CMS gebouwd waarmee de gebruiker zelf pagina's kan toevoegen, verwijderen, wijzigen, ... De layout van je website heeft een horizontaal menu. Wat doe je wanneer de gebruiker zoveel pagina's heeft aangemaakt, dat ze eigenlijk niet meer op 1 lijn passen in dit menu? Hoe ga je hier mee om?
Enkele voorstellen of een hele discussie, voor mij is het allemaal welkom.
Jens
?Onbekende gebruiker
22-08-2013 21:18
Vertellen dat dit niet kan :-) en ik neem aan dat dit uiteraard besproken is voor oplevering aan klant. Zogenaamde restricties dus klevend aan ontwerp en layout en dan gebruik maken van submenu items
tja je stelt een vraag waar velen antwoorden op mogelijk kunnen zijn.
Maar één mogelijkheid is dat je de gebruiker laat bepalen of een bepaalde pagina in een menu moet ja of nee en of het dan een submenu item moet zijn van een ander menuitem ja of nee. Daarnaast is het ook mogelijk dat je
het menu verschuifbaar kunt maken.
- Je kunt het aantal items beperken, bijv. maximaal 6, zodat je zeker weet dat het past.
- Je kunt op de volgende regel verder gaan... dan heb je dus 2 regels met menu-items.
- Je toont maximaal (bijv.) 5 menu-items en als het er meer worden dan heb je een knop "meer...". Als je op die knop drukt komen de overige menu-items tevoorschijn.
Je kunt ook te ver gaan in gebruikersvriendelijkheid. Als jou gebruiker ziet dat een extra menu niet mogelijk is, zal hij vanzelf wel zijn website anders gaan indelen. Ik zou het zo afvangen dat mocht hij wel een menu item teveel aanmaken het er gewoon onder komt te staan. Of je maakt support voor dropdown menu's
[quote="Ozzie PHP op 22/08/2013 21:34:25"]
Ik denk optie 1. Aan 6 of 7 hoofdmenu-items zou je in het algemeen genoeg moeten hebben.
En daarna dan met submenu's werken en de verantwoordelijkheid bij de beheerder van de website leggen? Klinkt misschien nog wel het beste, ja.
[/quote]
Inderdaad. Uit onderzoek is gebleken dat je in keuzes (menu's, lijstjes) e.d. het beste maximaal 7 keuzes kunt aanbieden. Bied je meer opties dan is het moeilijker voor de bezoeker om een keuze te maken wat er toe kan leiden dat hij/zij uiteindelijk helemaal geen keuze kan maken. Dus ik zou kiezen voor max. 7 hoofdcategoriën met subcategoriën. Succes!
[quote="Jens V op 22/08/2013 21:35:49"]
[quote="Ozzie PHP op 22/08/2013 21:34:25"]
Ik denk optie 1. Aan 6 of 7 hoofdmenu-items zou je in het algemeen genoeg moeten hebben.
En daarna dan met submenu's werken en de verantwoordelijkheid bij de beheerder van de website leggen? Klinkt misschien nog wel het beste, ja.
[/quote]
Inderdaad. Uit onderzoek is gebleken dat je in keuzes (menu's, lijstjes) e.d. het beste maximaal 7 keuzes kunt aanbieden. Bied je meer opties dan is het moeilijker voor de bezoeker om een keuze te maken wat er toe kan leiden dat hij/zij uiteindelijk helemaal geen keuze kan maken. Dus ik zou kiezen voor max. 7 hoofdcategoriën met subcategoriën. Succes!
[/quote]
of gewoon de eerste zes horizontaal, de zevende erachter met de tekst 'meer...' en de rest als submenuitems van 'meer...' (verticaal dus)
De formule voor het kortetermijngeheugen is om precies te zijn 7 +/- 2 dus 5 t/m 9 keuzen. Volgens sommigen is dat voor een menuontwerp echter helemaal niet relevant en een UX-mythe.
Wat véél belangrijk is voor bezoekers, is dat je informatie logisch structureert. De chaos van 25 of 100 keuzen is voor geen enkele bezoeker prettig. Op een menukaart zie je ook graag structuur: voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht... Daarom zou ik toch zeggen: 7 +/- 2