Ola,

Nog weer even een leuke...

Stel we hebben een of andere (algemene) copy functie. Als deze false teruggeeft (het kopiëren is mislukt) wil ik een exception gooien. Weer even uit nieuwsgierigheid. Heeft voorbeeld A of voorbeeld B jullie voorkeur?

A:

<?php
if (!copy('foo.php', 'bar.php')) {
throw new Exception('could not make copy bla bla bla...');
}
?>

B:

<?php
if (copy('foo.php', 'bar.php')) {
return;
}
throw new Exception('could not make copy bla bla bla...');
?>
In voorbeeld A zeg ik "als het kopiëren is mislukt gooi dan een exception. In voorbeeld B zeg ik "als het kopiëren is GELUKT verlaat dan de functie. Als het kopiëren dan mislukt dan wordt er niet gereturned en wordt alsnog de exception gegooid. Twee verschillende benaderingswijzen. Methode A voelt denk ik het meest intuïtief en prettig, maar methode B is weer ietsje sneller. Ik weet dat veel mensen voor methode A zouden kiezen, maar ik ben benieuwd of hier ook programmeurs zijn die juist vaker een oplossing a la methode B gebruiken. Van de 2 is methode B dus ietsje sneller (omdat er een positieve vergelijking plaatsvindt in plaats van een negatieve vergelijking zoals bij A). Wat heeft jullie voorkeur?
Optie A, de throw moet zorgen dat de functie optijd stopt.

Maar stel dat de throw niet afhankelijk is van die if, maar van andere dingen optie B.
Wouter, thanks voor je reactie. Het gaat me eigenlijk vooral om de constructie. Als we het breder trekken... dus niet toegespitst op een bepaalde situatie, kies je dan voor A of B? Beide functies doen hetzelfde:

A:

<?php
public function foo() {
if (!$gelukt) {
throw Exception(); // het is niet gelukt->exception!
}
}
?>

B:

<?php
public function foo() {
if ($gelukt) {
return; // gelukt->verlaat de functie!
}
throw Exception(); // het is niet gelukt->exception!
}
?>
Wat heeft jouw voorkeur?
Ozzie, waarom wil je dat allemaal weten? Beide functies doen toch hetzelfde?