Ola,

Nog weer even een leuke...

Stel we hebben een of andere (algemene) copy functie. Als deze false teruggeeft (het kopiëren is mislukt) wil ik een exception gooien. Weer even uit nieuwsgierigheid. Heeft voorbeeld A of voorbeeld B jullie voorkeur?

A:

<?php
if (!copy('foo.php', 'bar.php')) {
throw new Exception('could not make copy bla bla bla...');
}
?>

B:

<?php
if (copy('foo.php', 'bar.php')) {
return;
}
throw new Exception('could not make copy bla bla bla...');
?>
In voorbeeld A zeg ik "als het kopiëren is mislukt gooi dan een exception. In voorbeeld B zeg ik "als het kopiëren is GELUKT verlaat dan de functie. Als het kopiëren dan mislukt dan wordt er niet gereturned en wordt alsnog de exception gegooid. Twee verschillende benaderingswijzen. Methode A voelt denk ik het meest intuïtief en prettig, maar methode B is weer ietsje sneller. Ik weet dat veel mensen voor methode A zouden kiezen, maar ik ben benieuwd of hier ook programmeurs zijn die juist vaker een oplossing a la methode B gebruiken. Van de 2 is methode B dus ietsje sneller (omdat er een positieve vergelijking plaatsvindt in plaats van een negatieve vergelijking zoals bij A). Wat heeft jullie voorkeur?
Optie B is beter, vooral als je er nog een else aan toevoegt voor alle overige gevallen.

De argumentatie "als het geen directory is, dan moet het een bestand zijn" in A is namelijk een drogreden van het uitgesloten midden.
Ward, thanks voor je reactie. Echter, in dit geval kan $path niks anders zijn dan een path, omdat ik het uitlees vanuit een andere directory. Vind je optie B dan nog steeds de beste?

Stel we hebben een functie die true of false teruggeeft, bijv. copy();

<?php
$success = copy('foo', 'bar');
?>
Zou jij in deze vergelijkbare situatie dan ook dit doen?

<?php
$success = copy('foo', 'bar');
if ($succes) {
//kopiëren gelukt
} elseif (!$succes) {
// kopiëren mislukt
} else {
// kopiëren niet gelukt en ook niet mislukt
}
?>
Dit is toch een beetje vreemd :-s