Hallo,

Ik kreeg een brief dat mijn huidige analoge (gas/elektriciteits)meter wordt vervangen door een nieuwe, zogenaamde slimme meter. Nu staat er dat je deze mag weigeren, en dan krijg ik een normale (niet-slimme) meter.

Heeft iemand ervaring met een slimme meter? Ik lees op internet veel dingen over schending van privacy en mogelijkheden voor kwaadwillenden om zo'n apparaat uit te lezen zodat ze kunnen zien wanneer je op vakantie bent. Ik las zelfs iets over schadelijke straling: http://niburu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=4547:-als-je-slim-bent-weiger-je-de-slimme-meter-video&catid=17:gezondheid&Itemid=30

Is er toevallig iemand die er wat meer vanaf weet zodat ik de juiste keuze kan maken?

Alvast bedankt.
Oooh ik dacht dat je dat ding bedoelde haha excuses
Ozzie PHP op 22/01/2014 13:02:07

Het gaat me niet zozeer om dat stralingsverhaal, maar eerder om het privacy-verhaal. Als die verbinding niet veilig is, dan lijkt zo'n meter me niet echt handig.

Dan moet je eigenlijk ook geen WiFi gebruiken en al helemaal geen smartphone. Anders geeft je smartphone door waar je zit, bijvoorbeeld "veilig" thuis bij de domme meter...
Grappig Ward... maar een beetje een ondoordachte/ongenuanceerde opmerking. Als je even leest op internet, dan zie je wat mogelijke gevaren zijn. En dat heb ik het niet over dat men kan zien "waar je zit".
Ozzie PHP op 22/01/2014 17:53:06

Grappig Ward... maar een beetje een ondoordachte/ongenuanceerde opmerking. Als je even leest op internet, dan zie je wat mogelijke gevaren zijn. En dat heb ik het niet over dat men kan zien "waar je zit".

Ozzie, ik begrijp je zorg, maar ik vrees dat je domme meter je niet tegen dergelijke gevaren zal beschermen. Via je domme meter ben je nu aangesloten op een kastje in de wijk. Daarin zit een nog veel slimmere meter.

En dan hebben we het nog niet gehad over het gemak waarmee je "consumer grade" WiFi kunt hacken. Twee minuten. Of de 3G-masten die noodgedwongen je locatie moeten weten omdat het telefoonnetwerk anders niet werkt.
Ik kan je niet helemaal volgen Ward :-s

Het gaat er mij om dat nu niemand exact en op elk moment mijn stroomverbruik kan bepalen. Dat kan ik die ene keer per jaar ook prima zelf doorgeven. Ik zie de meerwaarde van zo'n meter niet. En het is ook niet helemaal veilig. Ik heb ook dingen gelezen dat ze heel makkelijk je gas/elektriciteit af luiten bij een onderling conflict, of dat je de kosten verrekend krijgt voor het gebruik van de buren. Nee, ik hou het voorlopig nog maar even bij de domme meter.
Ik maak me daar vooralsnog minder zorgen over. Ik heb een slimme meter omdat we 18 zonnepanelen hebben. De slimme meter meet daarom zowel wat we verbruiken als terugleveren, op dag- én nachttarief. Wat we zelf verbruiken, haalt die meter nooit. En de slimme meter staat ook niet op zich: we hebben nog een slimmer kastje ertussen zitten dat onze daadwerkelijk productie meet.

Knappe jongen die bij zo'n configuratie nog kan zien dat ik een cd aan het branden ben of een van de familieleden naar Goede Tijden, Slechte Tijden aan het kijken is...

Check and balances, of hoe noemen ze dat in politicologie. Prima dat iemand meet, zolang ik maar meer weet.

En nee, gas en water hangen gewoon aan een domme meter. Onze output via het riool wordt al helemaal niet gemeten... Denk ik althans, en hoop ik, want dat ben ik wel helemaal met je eens: het moet niet erger worden.

Reageren