Door
Tijn Snijders
op 03-06-2014 12:18
gewijzigd op 03-06-2014 12:18
1.735 views
Hoi allemaal,
zoals het subject al zegt; ik wil me even voorstellen!
Ik luister naar de naam Tijn, 36 jaar, ben oorspronkelijk opgegroeid met ColdFusion, maar wil me nu toch eens inzetten om PHP te gaan leren.
Tussen CFScript en PHP zitten natuurlijk een hoop verschillen, maar ook zeker een hoop overeenkomsten, dus met een beetje tutorials kan ik denk ik een eind komen.
Ik hou me verder bezig met electronische muziek maken en mixen, puur voor de hobby.
Vragen heb ik zeker, maar ik heb nog zeker niet alles gelezen wat er te lezen valt, maar zaken waar ik bv mee zit is:
- welke scopes heb je ? In CF heb je meerdere zoals Application, Session en Request. Is dit ook zo in php ? Waar sla ik anders bv user data op wat ik over de gehele sessie wil gebruiken ?
- Classes; zet ik die allemaal in een .class file en include ik die op iedere pagina ?
Voor de rest is het syntax bestuderen; bv "$variable->getUserDetails() as $userDetails"
en dan met name het -> gedeelte. Maar ook daarvan denk ik dat er best een hoop in tutorials te vinden voor is..
[size=xsmall]Toevoeging op 03/06/2014 13:30:10:[/size]
ondertussen verder aan het lezen en al gevonden wat "$variable -> $sKey as $sValue" is :D
ondertussen verder aan het lezen en al gevonden wat "$variable -> $sKey as $sValue" is :D
Hi Tijn,
Ik denk dat je je een beetje vergist en het volgende bedoeld:
<?php
foreach( $aData as $aRow => $sValue ){}
?>
[size=xsmall]Toevoeging op 03/06/2014 14:10:00:[/size]
Tijn Snijders op 03/06/2014 13:14:19
- welke scopes heb je ? In CF heb je meerdere zoals Application, Session en Request. Is dit ook zo in php ? Waar sla ik anders bv user data op wat ik over de gehele sessie wil gebruiken ?
Je hebt helemaal gelijk Erik ! Ik moet nog een hoop leren ;)
De Application Scope is een general scope, waar je gegevens in kwijt kan voor de applicatie zelf. Ik denk dat dit een beetje gelijk staat aan een variable 'global' te maken, als ik het goed begrepen heb..
Als je een variable global maakt, is het dan voor iedere sessie bereikbaar ? Dus zeg dat er 2 bezoekers zijn, die kunnen dan beide van een variable gebruik maken die global is gezet ?
Dag allemaal. Ik introduceer mezelf hier even omdat ik zie dat ik enkele raakvlakken met Tijn heb. :D Ook ik wil PHP gaan leren en daarnaast produceer ik ook graag een electronische muziekje (met Cubase en fruity loops) :).