Hey guys,

Weet iemand hier toevallig wat nginx is? Ik las dat het een soort server is "naast" Apache? Ik snap het niet echt. Is dit een vervanging van Apache, of werkt het samen? Iemand die hier iets over kan vertellen?
Nginx is een aparte webserver. Deze is licht-gewicht en sneller dan Apache en wordt steeds populairder. Deze kan je als vervanging van Apache laten dienen.
Thanks Aar, maar als ik het goed begrijp maakt ie wel gebruik van Apache?
Nee, het is een losse webserver. Net als dat je onder de automerken een Audi, een BMW en een Saab hebt.
Oh oke... ik zit even wat documentatie van Plesk te lezen (klik) en daar lijken Apache en nginx samen te werken :-s

Gebruik jij zelf ook nginx?
Op mijn Raspberry Pi heb ik Nginx geinstalleerd, en dat werkt wel prima. Alleen jammer dat SVN er niet op werkt met WebDAV.

Alleen is de configuratie anders, geen vhosts.conf, geen .htaccess etc...

En over dat samenwerken, ik ken Plesk niet zo, maar kan de systeembeheerder niet zelf bepalen of hij Nginx of Apache wilt gebruiken?
Ik heb nog geen Plesk, maar ik ben me een beetje aan het inlezen wat ik er mee kan. Je kan dus in Plesk aangeven of je wel of niet nginx wil gebruiken. Als ik het goed begrijp heeft het een aantal voordelen. Maar... je moet die link maar eens bekijken... volgens mij gebruiken ze daar dus zowel Apache als nginx. Dus je hebt nog steeds Apache, maar nginx hangt "er tussen". Dus de request komt aan bij nginx. Die stuurt 'm door naar Apache. Apache verwerkt de request en stuurt de response naar nginx. Nginx serveert de response vervolgens aan de client/browser. Omdat het "serveren" van de response door nginx gebeurt, zou het sneller werken dan wanneer Apache dit doet en kun je over meer connecties beschikken.

Wel apart, niet?

Dat is geen ongebruikelijk combo, want nginx blinkt uit in statische content en Apache in dynamische content. Je kunt nginx dus gebruiken als front-end proxy voor bijvoorbeeld CSS en JavaScript, en de PHP-requests vervolgens doorsluizen naar Apache.
Aha... oké, thanks Ward. Maar als ik het goed begrijp gaat dat met Plesk dus allemaal automatisch? En daardoor zouden mijn websites dus ook sneller moeten worden?
Bij "automatisch" kun je altijd wel ergens een vraagteken zetten, maar grofweg: ja, als je nginx voor Apache zet, kun je bij bepaalde applicaties de performance meetbaar verbeteren.

De kunst is dan dus eerst bepalen welke applicaties er profijt van hebben.
>> De kunst is dan dus eerst bepalen welke applicaties er profijt van hebben.

Mja, ik heb nog geen Plesk dus dat valt moeilijk te zeggen. Maar ik verwacht dat het een server-wide setting is. Lijkt me niet dat je het voor de ene applicatie aanzet en voor de andere niet. Maar als ik het zo lees, heb je er toch altijd profijt van? Of zie ik dat verkeerd?

Reageren