Hoi,

Ik ben bezig met een script, dit script haalt een stuk of 100 rijen op uit de database.
Nu word dit allemaal netjes op mijn website geplaatst alleen word de pagina
veel te lang voor.

Nu is mijn vraag of er een mogelijkheid is dat ik subpagina's krijg, dus dat je onderaan de pagina op 1,2,3 etc. kan klikken en dan steeds 20 records ziet.

Alvast bedankt
Tuurlijk kan dat. Het is een kwestie van het totaal aantal uit te rekenen, bij te houden op welke pagina je bent (via de URL) en hoeveel artikelen je per pagina wilt zien.

Hier staan wel wat tutorials en uitleg:
http://www.google.nl/?q=navigation%20php%20mysql

Mocht je er vragen over hebben, dan horen we het graag.
"pagination" is ook wel een term om op te zoeken
- Aar - op 18/08/2014 12:45:10

Tuurlijk kan dat. Het is een kwestie van het totaal aantal uit te rekenen, bij te houden op welke pagina je bent (via de URL) en hoeveel artikelen je per pagina wilt zien.

Hier staan wel wat tutorials en uitleg:
http://www.google.nl/?q=navigation%20php%20mysql

Mocht je er vragen over hebben, dan horen we het graag.

Ofwel opslaan in een sessie is ook een mogelijkheid...
Op welke manier bedoel je, Peter?
Wat ik doe is het volgende:

- Aantal rijen tellen
- Controleren of er in de URL een FROM wordt meegegeven
- -> Zo niet -> Eerst 20 rijen selecteren
- -> Zo wel -> LIMIT $FROM (Wel beveiligen), 20

Onderaan de pagina:
- Aantal rijen hoger dan 20 -> 1 weergeven (GEEN anchor), 2 weergeven (Anchor ?FROM=20)

Controle inbouwen op welke pagina iemand is en dan de juiste link weergeven. Deel wat ik altijd leuk vind van PHP, zelf ermee klooien :)

Uiteraard zijn er ook voldoende andere manieren.
- Aar - op 18/08/2014 20:57:08

Op welke manier bedoel je, Peter?

Je kunt ook in een sessie opslaan welke pagina men heeft open staan.
In plaats van het dan als $_GET te behandelen gewoon in een $_SESSION zetten. Het idee is hetzelfde, de ervaring is een stuk netter overigens.

Met behulp van javascript kun je een POST doen als er op de tekst geklikt wordt. Achter de schermen de waarden invullen en submitten en vervolgens in de sessie wegschrijven.

Het kost wel wat extra werk maar mijn inziens een stuk netter...
Handig, als mensen dezelfde pagina twee keer naast elkaar open hebben staan....
Verder maakt het het ook volkomen onmogelijk om een link op te slaan voor de gebruiker. Doet hij dat namelijk dan komt hij weer terug bij de begin pagina.
Niet netjes en absoluut onhandig. Voor mij (als gebruiker!) een absolute non-oplossing.
Erwin H op 19/08/2014 10:41:14

Handig, als mensen dezelfde pagina twee keer naast elkaar open hebben staan....
Verder maakt het het ook volkomen onmogelijk om een link op te slaan voor de gebruiker. Doet hij dat namelijk dan komt hij weer terug bij de begin pagina.
Niet netjes en absoluut onhandig. Voor mij (als gebruiker!) een absolute non-oplossing.

Hoe bedoel je dit precies?
Wat denk je dat er gebeurt als ik een pagina in jouw systeempje bookmark? Denk je dat die sessie gegevens dan mee gebookmarkt worden? Nee toch? Nou, als ik dan weer terug ga na een paar weken, op welke pagina kom ik dan uit? niet op de pagina die ik gebookmarkt heb, maar op de eerste. Er staat namelijk niets in de sessie, dus kom ik op de eerste.

Ga me alsjeblieft niet vertellen dat je hier nog nooit over nagedacht hebt.
Sessions zijn leuk, als voorkeur om bij te houden waar je precies was geëindigd met lezen, maar verder zie ik geen nut voor sessions in ene pagination-systeem.

Reageren