Ik zou graag wat meer willen weten over hoe een VPS in elkaar steekt. Als besturingssysteem is mij door jullie eerder al CentOS aangeraden.
Nu wil ik graag wat meer hierover weten. Wat ik bijv. wil weten is hoe een VPS werkt, dus welke onderdelen heb je eigenlijk (dan denk ik aan het OS en aan bijv. Apache, maar wat heb je nog meer)? En hoe kun je een OS, in dit geval CentOs updaten en hoe kun je overige software, bijv. PHP updaten? Hoe stel je een firewall in enz. Ik kan op internet wel losse stukjes code vinden, maar dan ben ik met name aan het overtypen. Ik zou graag wat fatsoenlijke documentatie hierover lezen. Dus: hoe werkt een server, uit welke "onderdelen" (softwarematig gezien) bestaat een server, hoe kun je dingen updaten en instellen. Ik wil met name mijn begrip wat vergroten zodat wanneer ik iets overtyp ik ook enigszins begrijp wat ik aan het doen ben.
Daarmee installeer je de recentste PHP-versiebranch: 5.4.32, 5.5.16 of 5.6
Die d is een argument om een bepaald vraag te negeren die er gesteld wordt. ./build php zou ook al werken.
Die ./build update zorgt ervoor dat je alle laatste versies alleen maar downloadt (van de versiebranches die in je options.conf (pakket-configuratie) staan.)
Nogmaals: Deze commando's zijn alleen van toepassing op DirectAdmin zelf.
Ah, oke... maar moet je dan niet aangeven welke versie je wil als je php gaat updaten?
Dit lijkt me inderdaad wel handig, maar voor de overige opties is Plesk volgens mij weer een stuk uitgebreider qua mogelijkheden. Mja... tis en blijft lastig. Maar goed, misschien dat boek dan maar kopen.
> En hoe kun je een OS, in dit geval CentOs updaten en hoe kun je overige software, bijv. PHP updaten?
Als je alles wilt updaten, is een "yum update" eigenlijk wel voldoende. Als je alle PHP-gerelateerde packages wilt updaten, doe je iets als "yum update php\*" (let erop dat je wildcards escapet).
Je zou je eigen Apache en/of PHP kunnen compileren, maar dat is riskant. Als je het verkeerd doet, heb je kans dat je sommige (of zelfs alle) packages niet meer kunt updaten met yum. Beter is het om te zoeken naar een repository die de gewenste versie aanbiedt (want ja, de Apache en PHP die bij CentOS worden meegeleverd zijn al wat ouder).
Oké, thanks. Stel nu dat ik naar die host ga met Plesk en CentOS 6, kunnen jullie mij (mocht het nodig zijn) dan helpen met de commando's om PHP te updaten?
Voor zover ik kan zien is dat de manual die de werking, en de paramaters van de functies beschrijft.
In je commandline ook op te roepen met: man whoami of een andere functie.