Hi guys,

Ik zou graag wat meer willen weten over hoe een VPS in elkaar steekt. Als besturingssysteem is mij door jullie eerder al CentOS aangeraden.

Nu wil ik graag wat meer hierover weten. Wat ik bijv. wil weten is hoe een VPS werkt, dus welke onderdelen heb je eigenlijk (dan denk ik aan het OS en aan bijv. Apache, maar wat heb je nog meer)? En hoe kun je een OS, in dit geval CentOs updaten en hoe kun je overige software, bijv. PHP updaten? Hoe stel je een firewall in enz. Ik kan op internet wel losse stukjes code vinden, maar dan ben ik met name aan het overtypen. Ik zou graag wat fatsoenlijke documentatie hierover lezen. Dus: hoe werkt een server, uit welke "onderdelen" (softwarematig gezien) bestaat een server, hoe kun je dingen updaten en instellen. Ik wil met name mijn begrip wat vergroten zodat wanneer ik iets overtyp ik ook enigszins begrijp wat ik aan het doen ben.

Iemand wat links naar goed leesvoer?
Ja, die website is gewoon een gebundelde kopie van de uitleg onder de man-functie.
Ah oke... ik ken de man functie nog niet eens... kun je nagaan :)
Ik heb nog een hoop te leren op dit gebied :)
Ja, voor de httpd server bv:
man httpd

En als je het echt niet weet:
man man
Hehe... oke :)
Ik heb nu nog geen VPS dus ik kan het nog niet testen.
- SanThe - op 01/09/2014 17:26:46

En als je het echt niet weet:
man man

/ offtopic
En daar weet Rob de Geus alles van ;-)
[youtube]oIDupDEO6z0[/youtube]
/ - offtopic
Hehe... lol :D
In sommige gevallen worden de manuals die 'man' geeft niet meer onderhouden en geeft 'man' slechts een beknopt overzicht van de werking.

Vaak (en vooral bij GNU-software) kun je dan ook beter het commando 'info' gebruiken.

Ironisch in dit geval is dat 'info man' uitgebreidere documentatie geeft dan 'man man'.
Oké, thanks voor de aanvulling. Maar die link van Aar is wel "de" link waar de juiste/officiële info te vinden is toch?
Ja, daar ga ik wel vanuit. En anders merk je het wel als een commando niet naar behoren werkt...
Oké, thanks... ik geef wel een gil als ik tzt hulp nodig heb :)

Reageren