Ik betwijfel of je het nut van normalisatie begrijpt, hoewel ik het je natuurlijk niet kan verplichten.
Niet rottig bedoeld, maar als je doorgaat op de manier die je nu nog hanteert, dan kan je behoorlijk 'op hete kolen lopen' en tegen diverse knelpunten aanlopen. Je moet echt zelf weten. Het loont in ieder geval om er eens naar te kijken. Ik zeg niet dat je het binnen nu en dan moet aanpassen.
Vergeet niet dat er op dit forum ook gevorderden en experts zitten die mensen graag ook advies willen geven voor betere methodes, en men erbij kunnen helpen. Het zou in ieder geval fijn zijn als diegene er open voor zou staan in plaats van het direct af te wijzen zonder te zeggen waarom.
Sander je slaat de plank compleet mis. Nummers zijn NIET makkelijker te onthouden dan namen. Voor geen enkel mens overigens. Je kunt een willekeurig nummer namelijk niet associëren.
Met wegnummer N207 weet lang niet iedereen waar deze ergens ligt maar met 'De weg van Hillegom tot Gouda' zullen veel mensen al een gevoel krijgen waar ze moeten gaan zoeken op de kaart.
[quote="Pipo Clown op 22/09/2014 14:12:39"]
Ik neem aan dat de mogelijkheid dat je database gehacked wordt via SQL-injection dan ook bewust open gehouden is omdat je dit gemakkelijker en overzichtelijker vindt ?
Als we sarcastisch gaan doen: ja natuurlijk, zijn toch niet mijn gegevens!
[/quote]
Jongens laten we het gezellig houden zo op de maandag middag.
Ik zou een tabel maken met 'kleuren' (gaat het alleen om kleuren??)
Elke kleur heeft een eigen record met een ID-nummer (auto increment). Verder is er ook een tabel kleuren_users. Deze heeft de velden ID en UserID, en legt de koppeling tussen de gebruiker en de kleur.
Ik heb nog geen precies idee wat de topicstarter als doel heeft, en wat het script volledig gezien moet doen, maar dit is al een sterk verbeterde opzet zoals nu.
Ik zou een tabel maken met 'kleuren' (gaat het alleen om kleuren.
Elke kleur heeft een eigen record met een ID-nummer (auto increment). Verder is er ook een tabel kleuren_users. Deze heeft de velden ID en UserID, en legt de koppeling tussen de gebruiker en de kleur.
Ik heb nog geen precies idee wat de topicstarter als doel heeft, en wat het script volledig gezien moet doen, maar ik dit is al een sterk verbeterde opzet zoals nu.
Nee Aar, elke kolom bevat andere gegevens en al deze gegevens worden niet meer gewijzigd of toegevoegd alleen maar geselecteerd en weergegeven.
Dus ik kan inderdaad een Databank maken van de gebruiker met in elke kolom een ID naar de andere databank met daarin dan het nummer wat het script moet hebben. Maar dat lijkt mij omslachtiger dan wat ik nu heb, want dan krijg ik zo'n 40 databanken.
Die gegevens die je invoert als waarde zullen elk een eigen entiteit hebben, kleur bijv.
Waarom sla je die waardes dan niet op per record, in een kleuren tabel (of een 'waardes'-tabel).
Dan kan je zo onbeperkt veel records aanmaken voor de waardes, en deze koppelen aan de userID's.
Voordelen: Het is overzichtelijker, je hoeft de queries in je applicatie niet steeds aan te passen als er een nieuwe waarde bij moet komen.
Ik weet niet wat jij onder een databank verstaat, maar het gaat in dit geval om 1 database, met daarin drie tabellen:
- users
- kleuren (of waardes)
- kleuren_users / waardes_users
De tabel kleuren_users worden dan wel groot, maar dat maakt voor MySQL niet uit. Een paar integertjes met cijfertjes is echt niet zo veel, en MySQL kan heel veel slikken en opslaan.