Hallo allemaal,

Ik heb een in beginsel vrij simpel vraagje... maar als je er wat langer over nadenkt is het toch best lastig... of misschien wel niet?

Stel, ik wil een bannermodule maken waarmee een admin banners op de site kan beheren. Het is logisch dat we alle code die bij deze module hoort, op de server groeperen in een mapje "bannerbeheer" (of iets in die richting). Nu denk ik bij mezelf, bannering dat valt onder marketing dus op de server maak in een "hoofdmap" genaamd "marketing" met daaronder de submap "bannerbeheer":

marketing/
          bannerbeheer/
                       index.php

So far, so good...

Ik zou ook hetvolgende kunnen bedenken. We hebben de hoofdmap "marketing", een onderdeel van marketing is "promotie". "Promotie" kunnen we weer verder onderverdelen naar een mapje "communicatie". Hmm, communictatie bestaat in online en offline vorm... en dan krijgen we dus ineens dit:

marketing/
          promotie/
                   communicatie/
                                online/
                                       bannerbeheer/
                                                    index.php

Mijn vraag is nu, hoeveel niveaus je moet aanhouden. Gewoon één hoofdniveau (hoofdmap) met daaronder een submap zoals in voorbeeld 1? Of moet je juist zoveel mogelijk specifieke niveaus aanmaken zoals in voorbeeld 2? Zijn daar eigenlijk richtlijnen/adviezen voor?
Je begint met technische logica en gaat daarna over op logica van je afdelingen. Dat is een mix :)

Ik zou hierbij misschien bannerbeheer onder marketing plaatsen. Maar misschien ook gewoon als hoofdmodule. Met alle andere mappen ben je aan het defineren wie iets doet. Maar het wat blijft bannerbeheer. Wie is vooral een kwestie van rechtenbeheer.
>> Je begint met technische logica en gaat daarna over op logica van je afdelingen. Dat is een mix :)

Euh.. wat bedoel je? Waar zie jij technische logica en waar zie jij afdelingen?

>> Maar misschien ook gewoon als hoofdmodule. Met alle andere mappen ben je aan het defineren wie iets doet

Nee, zo moet je het niet zien. Je moet het niet zien als "wie" maar als "wat". Dus we hebben het fenomeen "marketing" een onderdeel van marketing (ook een "wat") is "promotie". Een onderdeel van "promotie" is dan weer "communicatie" enz. Maar de vraag is inderdaad of je zover moet gaan met groeperen. Of moet je gewoon 1 "hoofdmap" maken, en daar alles in zetten wat met (in dit geval) marketing te maken heeft?
Je hebt wel vaker gehoord dat je te Pietje Precies bent?
Anders hierbij nogmaals.

Promotie en marketing is toch hetzelfde?
Communicatie? Ja, heel je website is communicatie? Tenslotte wil jij de bezoeker iets vertellen of laten zien.
En aangezien je hele website 'online' staat, is dat wat overdreven.

Heb je nog meer marketing/promotie dan alleen banners?
Zo nee: banner.php in je /includes
Zo ja: banner.php in /includes

Ja, dat is hetzelfde.
>> Promotie en marketing is toch hetzelfde?

Nee, je kunt marketing opsplitsen in meerdere facetten: prijs, plaats, promotie, product... (de 4 P's)

Wat ik hierboven noem is een voorbeeld. Ik had ook een totaal ander voorbeeld kunnen geven, en zal ik om het jou duidelijk te maken ook maar even doen.

Stel ik ben een fabriek in etenswaren. We maken 100 eetbare producten waaronder, jawel... taart!

Nu is mijn vraag aan jou, waar/hoe brengen we het product slagroom onder.

Doen we dat zo:

taart/
      slagroom/
               verpakt
               vers

of zo:

taart/
      ingredienten/
                   slagroom/
                            verpakt
                            vers                          

Stel we willen aan de taart ook kaarsjes toevoegen, dan krijgen we als we het 1e voorbeeld aanhouden:

taart/
      kaarsjes/
               blauw
               wit
      slagroom/
               verpakt
               vers

Als we het 2e voorbeeld zouden aanhouden, krijgen we:

taart/
      decoratie/
                kaarsjes/
                         blauw
                         wit  
      ingredienten/
                   slagroom/
                            verpakt
                            vers                       

Voegen we nu ook nog sterretjes (vuurwerk) toe dan krijgen we in situatie 1:

taart/
      kaarsjes/
               blauw
               wit
      slagroom/
               verpakt
               vers
      sterretjes/
                 blauw
                 geel

En in situatie 2:

taart/
      decoratie/
                kaarsjes/
                         blauw
                         wit
                sterretjes/
                           blauw
                           geel
      ingredienten/
                   slagroom/
                            verpakt
                            vers                       

In situatie 1 krijg je in de hoofdmap dus meer diversiteit te zien, dingen die niet direct met elkaar te maken hebben, bijv. slagroom een kaarsjes. In situatie 2 splits je alles op naar "afdelingen" en breng je dingen dus gerichter onder (sterretjes en kaarsjes zijn beide decoratie-materialen).

Bij situatie 1 zullen er uiteindelijk meer mappen in de "hoofdmap" staan en ben je (als je precies weet wat je zoekt) in minder klikken op de plaats van bestemming. In situatie 2 zou je kunnen zeggen dat je gerichter ergens naar op zoek kunt gaan (bijv. naar decoratie-materialen), maar je hebt wel meer klikken nodig om er te komen.

Wat is gangbaar. Ik vind het wel een interessante vraag.
Slagroom zit ook in andere producten dan in taart.
Hoe doe je dat dan? Meerdere instanties van 'slagroom'?

Ik snap wat je bedoelt, maar waarom alles zo ontiegelijk ver wegduwen in subsubsubmappen?
Je hebt een paar banners, via je database. Daarvoor heb je banner.php nodig.
Aangezien je niet een banner-pagina wil, komt het waarschijnlijk in je /includes te staan.

Waarom zo moeilijk in mappen stoppen? Heb je echt zo ontzettend veel bestanden dat je het overzicht kwijt raakt?
Alles van je CMS stop je in /cms
Alles voor je publiek komt in /www (of www. etc)
De banners hebben afbeeldingen, dus die zou je in includes/banners/ kunnen zetten.

Of denk ik nou zo ontzettend makkelijk dat het moeilijk doen helemaal niet nodig is?
>> Of denk ik nou zo ontzettend makkelijk dat het moeilijk doen helemaal niet nodig is?

Dat is dus ook de vraag die ik stelde. Ik zou persoonlijk nooit alles direct in /cms zetten. Ik zou altijd een onderverdeling maken naar categorieën. Maar hoe ver voer je die categorieën door. Maar blijkbaar weet niemand hier een goed antwoord op, aangezien er niemand reageert.
Het is ook per project afhankelijk. Bij een groot project met heel veel bestanden is dat wel nodig.
Bij een veel simpeler project met 20 bestanden in totaal speelt dit toch niet.
Iets onderverdelen kan handig zijn, maar dan moeten er per map toch wel minstens 10 bestanden te plaatsen zijn, vind ik.

Maar je komt met 2 voorbeelden. Welke bestanden/functies moet je verdelen? Soms is alfabetisch ook een idee :mrgreen:
>> Bij een veel simpeler project met 20 bestanden in totaal speelt dit toch niet.

Nee oké, maar ik heb het over bijv. een compleet framework.

>> Welke bestanden/functies moet je verdelen?

Eigenlijk was ik bezig m'n favorieten beter in te delen :) Dat bracht mij op de vraag. Hoe meer mappen je namelijk maakt, hoe langer je bezig bent om je "doel" te vinden. Van de andere kant, gebruik je te weinig mappen, dan staan er dus veel links in 1 map en moet je dus meer "zoekwerk" verrichten om de juiste link te vinden.
Daarvoor zijn er 'omnibars'.
Gewoon typen in je adresbalk/zoekbalk en hij pakt je favorieten automatisch aan. En logt ook in.
En ook bij de favorieten zit een zoekfunctie. Althans, hier wel.

Maxthon: echt een super-browser!
"Gewoon typen in je adresbalk/zoekbalk en..."

Ik wil niet typen... ik wil KLIKKEN! :D

Reageren