Weet iemand toevallig of de Windows files eigenlijk versleuteld zijn? Wat ik bedoel is het volgende.
Stel dat je mijn harde schijf waarop Windows is geïnstalleerd benadert via een andere computer, zie je dan op die andere computer gewoon alle bestanden staan zoals ik die zelf ook zie staan op mijn c-schijf? Dus kun je vanaf die andere computer gewoon de program files, users en windows mappen e.d. zien en benaderen?
Zover ik weet is dat als je een harde schijf uit een computer haalt en hem naast een andere harde schijf in een andere computer plaatst hij de schijf gewoon uit kan lezen. Volgens mij is het niet versleuteld.
Oké... en ik neem aan dat als je een wachtwoord op Windows zet, dat ie dan nog steeds niet versleuteld is?
Waar het mij om gaat is dat er programma's zijn waar je je wachtwoord (of key) van je server kunt opslaan. Telkens als je dat programma gebruikt wordt je automatisch aangemeld. Nu vraag ik me af of iemand dus zo'n wachtwoord kan achterhalen door mijn harde schijf in een andere computer te plaatsen. Dat zou best raar zijn namelijk...
Je hebt nog niet eens een wachtwoord nodig als ik het me goed herinner. Start de pc op via een CD of USB met daarop Ubuntu en je kunt zo aan de bestanden.
Op mijn Mac heb ik Filevault aanstaan. Dus wanneer ik niet ingelogd ben dan kom je dus niet aan mijn bestanden want dan zijn ze versleuteld. Er zal vast en zeker een Windows variant zijn daarvoor.
De zakelijke versies van Windows (Professional en hoger) ondersteunen EFS (Encrypting File System) voor NTFS. Zonder de juiste sleutel, die je eventueel nog extern kunt opslaan, kom je dan niet meer bij bestanden door even een harde schijf over te zetten.
@Tim: thanks dat wist ik niet. Vreemd genoeg licht bij mij de button "Details" niet op als ik die optie aanvink. Enig idee waaraan dat ligt?
Ik neem aan dat als je 1 map encrypt, dat alle onderliggende mappen ook encrypten? Ik ben wel benieuwd overigens. Stel dat ik dan die mappen met een back-up/image programma backup, maak ik dan een back-up van de versleutelde bestanden?
In het geval van filevault is gewoon de gehele harde schijf versleuteld. Ik hoef er dus niet up te letten dat ik mijn bestanden op een bepaalde plek veilig opsla. Ik doe hetzelfde met mijn USB sticks. Of laat jij ze gewoon onbeschermd rond slingeren?