Weet iemand toevallig of de Windows files eigenlijk versleuteld zijn? Wat ik bedoel is het volgende.
Stel dat je mijn harde schijf waarop Windows is geïnstalleerd benadert via een andere computer, zie je dan op die andere computer gewoon alle bestanden staan zoals ik die zelf ook zie staan op mijn c-schijf? Dus kun je vanaf die andere computer gewoon de program files, users en windows mappen e.d. zien en benaderen?
Nee, dat doe ik met USB-sticks niet, maar heeeeeel veel mensen doen dat wel. Maar ik wist dus niet dat je je volledige schijf kan encrypten (als dat tenmintste kan met Windows). En hoe zit het dan als ik een back-up/image maak van de schijf... die is dan ook ge-encrypt neem ik aan?
Die is dan ook versleuteld ja. Al zal je dat waarschijnlijk wel zo in kunnen stellen dat het niet versleuteld is maar ik zou niet weten waarom je dat zou willen.
Die is dan ook versleuteld ja. Al zal je dat waarschijnlijk wel zo in kunnen stellen dat het niet versleuteld is maar ik zou niet weten waarom je dat zou willen.
Nee, een image is een image. Ik ken geen image tools die onderweg decrypten. In ons bedrijf worden geen images van individuele pc/laptop gemaakt. Niemand bewaart nog files op zijn pc/laptop, kan en mag niet meer.
Oké, maar als mijn backup een versleuteld iets is... dan kan ik dus problemen krijgen als ik 'm terugzet... of zie ik dat verkeerd?
Waar het mij eigenlijk om gaat is... stel, ik hoop dat het nooit gebeurt, maar iemand zou mijn computer jatten. Dan kan hij via mijn (S)FTP programma of mijn editor op mijn server komen (mits ik het wachtwoord in dit programma heb opgeslagen). Stel dat ik een wachtwoord op Windows zet en de schijf encrypt, dan kan volgens mij m'n wachtwoord niet meer achterhaald worden. Of denk ik nu te moeilijk?
Dat blijft. Je browser/FTP/Editor-programma staat je wachtwoord ook terug-versleuteld (of: niet-versleuteld, zoals Filezilla!) op. Tenslotte heeft het die nodig.
Of je moet elke keer je wachtwoord invoeren als je inlogt op je FTP. Maar dat doe ik dus persoonlijk echt niet.
Optimale beveiliging is geen wachtwoorden bewaren op je computer. Verder niet al te paranoia worden. Computers zijn geen geliefd jat-object uit woningen. Te groot en brengt te weinig op. Laptops en tablets daarintegen wel. Laptop altijd wachtwoord erop en encrypten. Geen user-files plaatsen op de interne harddisk van je laptop. Daarnaast is het onwaarschijnlijk dat een gestolen computer/laptop door en heler of koper ook nog eens gebruikt gaat worden om op jou server in te loggen tenzij hij bij Peter R. wordt afgegeven ;-)
Daarnaast wijzig je toch subiet je server wachtwoord en je wachtwoord op phphulp zodra je pc gejat is?
>> Daarnaast wijzig je toch subiet je server wachtwoord en je wachtwoord op phphulp zodra je pc gejat is?
Dan moet ik eerst een nieuwe pc hebben :-|
Maar nu weet ik nog steeds niet echt hoe het werkt. Stel ik heb een map waar mijn foto's instaan, en ik encrypt die map (zoals hierboven het voorbeeld van Tim S). Waar staat dan eigenlijk de encryption sleutel opgeslagen? Stel dat ik een image maak van de map, dan zou ik die dus niet op een andere computer kunnen gebruiken?
>> Stel ik heb een map waar mijn foto's instaan, en ik encrypt die map (zoals hierboven het voorbeeld van Tim S). Waar staat dan eigenlijk de encryption sleutel opgeslagen?
Niet de sleutel zelf wordt opgeslagen, maar de hash van die sleutel. Volgens mij weet je genoeg van asymmetrisch encryptie om dit te begrijpen: alleen de gebruiker heeft de sleutel, de applicatie kent daarvan slechts de hash.
@Ward... ja, ik snap wat je bedoelt... maar aangezien ik zelf nergens een sleutel kan (lijk te kunnen?) ingeven, dacht ik dat de OS een eigen sleutel gebruikt. Waar zou ik die sleutel dan moeten kunnen invoeren?