Ola,

Is er eigenlijk een verschil tussen:

De fiets dient gemaakt te worden. <> De fiets dient te worden gemaakt.
Het bestand dient in deze map geplaatst te worden <> Het bestand dient in deze map te worden geplaatst.

Zit er verschil in?
De zin is anders, ha ha ha. Nee flauw, ik weet het ook niet. Ik reken beide goed.
Ik denk wel dat de eerste varianten prettiger te lezen zijn. Vind je niet?
Ja leest idd makkelijker
Ik vind "dienen" wat ouderwets en formeel, zou "moeten" gebruiken: de fiets moet worden gemaakt, het bestand moet in deze map worden geplaatst.
@Rickert: oké :-)

@Jan: klopt... het staat in dit geval in een formeel tekstje. Dan is "dienen te" wat gepaster dan "moeten".
De fiets dient gemaakt te worden. <> De fiets dient te worden gemaakt. De 1e is taalkundig juist, de 2e niet. Het hulpwerkwoord dienen (dient) zegt iets over het maken (dient gemaakt) en zegt niets over het 'worden' of 'te worden'. De 2e wordt doorgaans niet als taalfout gerekend.
>> De 1e is taalkundig juist, de 2e niet.

Weet je het zeker? Je zou namelijk ook kunnen zeggen "wat dient de fiets?", antwoord: "te worden gemaakt".

Ik zou denken dat het taalkundig beiden kan. Alleen de eerste variant loopt wat lekkerder.
ik denk dat de voorkeur mede afhangt van de omgeving waar je woont.
@Ivo: je bedoelt dat ze in het noorden iets anders zouden zeggen dan in het zuiden?
ja. Of niet noodzakelijk dat het in Groningen per se anders is dan in Zeeland of Vlaanderen, maar wel dat zinsbouw per regio anders kan zijn.

Net als dat de keuze voor bepaalde woorden anders kan zijn.

Bijvoorbeeld "ga naar beneden" is wat ik zeg, maar waar ik nu woon, is "ga naar onder" gebruikelijker.

Reageren