Graag zou ik een eigen web server opzetten op een externe schijf , gebruik nu wamp als test omgeving maar zou graag dit op een aparte server willen,
Wat ik mij af vraag kan je meerdere websites laten draaeien op zo aparte server bijv. 1 van synology met 1 harde schijf ?
Heb hier nog weinig ervaring mee maar lijkt me leuk als dit kan .
Is het dan ook mogelijk om meerdere domeinnamen te gebruiken die doorlinken naar deze server ?
Graag zou ik wat tips krijgen wat ik hiervoor nodig heb en wat eventueel de beste servers zijn ?
Het is geen enkel probleem met de Synology. Ik raad alleen aan om deze te gebruiken voor hobby/privé-doeleinden, en niet voor commercieel hostinggebruik.
Het is hobbymatig maar meer voor gebruik voor wat websites van mezelf en evt van wat vrienden , maar voor de duidelijkheid alle websites kan je altijd nog bereiken via hun eigen domein naam ? Of word het dan een SUB Dir onder mijn eigen ip adres ?
Persoonlijk ben ik van mening dat het hosten van websites (die dus gereed zijn) en het ontwikkelen van websites compleet anders is. Ik weet niet wat je precies wilt maar ontwikkelen op je eigen pc is mij inziens het handigst. Vanwege de problemen die ik had op mijn Windows8 omgeving heb ik naast Windows ook Centos 7 geïnstalleerd op mijn pc. Natuurlijk is het even doorbijten eer je je configuratie hebt zoals je wil maar als je daar de hobby in ziet is dat geen enkel probleem. Voor mij geldt dat Windows op dit moment amper gebruikt wordt. En apache/php is echt vele malen sneller op een linux bak.
In plaats van synology server aan te schaffen kun je ook overwegen om een VPS te huren. Je kan best heel wat maandjes een VPS huren voor de prijs van zo een synology webserver. Ik zeg dit omdat ik inmiddels van mijzelf weet dat na een paar maanden spelen zo een apparaat links blijft liggen.
Een uitstekend alternatief is een Raspberri Pi, een servertje in credit-card formaat gevoed door een oude (micro-usb) telefoonoplader. Klein, zuinig, volledig linux en dus een prima webserver(tje) voor kleingebruik. Ik draai daar 4 websites op en inderdaad alleen voor in kleine kring, vrienden en familie. Je leert er heel veel van en het kost echt weinig. Momenteel werk ik met een 32Gb "harde schijf" (usb-stick). Als boot medium gebruikt mijn raspberry een 256Mb shdc kaartje. Voor pakweg 50 euro heb je een zuinige server.
Het idee is gewoon eigen gemaakte websites (meer dan 1) op eigen server te laten draaien , wel met php en mysql DB kan dat ook op een rasperry PI? Als ontwerp omgeving gebruik ik gewoon wamp op een Windows computer wat prima werkt . Het gaat er dus om om gewoon de websites te laten draaien op eigen server.
==>> kan dat ook op een rasperry PI?
JA, op Rasperry PI kan je een gewone Debian linux draaien. Er is een distro image beschikbaar om meteen mee op te starten. Er zijn heel veel HowTo's voor verdere inrichting. Ik draai Debian GNU/Linux met Apache/2.2.22 (Debian), php 5.4.35-0+deb7u2, MySQL 5.5.
Meer info en howto die ik gebruikt heb: http://my-music.mine.nu/images/rpi_raspianwheezy_setup.pdf