Hello,

Ik heb een nieuwe vps en nu kwam ik er per toeval achter dat de commando's die ik een paar weken terug via KiTTY (Putty fork) had ingevoerd nog gewoon in het geheugen staan als ik met de pijltjes-toetsen omhoog klik. Is dat gebruikelijk? Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat dit bij mijn vorige vps het geval was. Indien het gebruikelijk is, bestaat er dan een manier waarop de history automatisch wordt gewist? Lijkt me niet echt zinvol als al die opdrachten voor altijd in het geheugen blijven bestaan.
Die commands worden gewist als je een reboot geeft.

Het is zeker een zinvolle optie, je tikt iets, en moet een zelfde command doen maar dan net even wat anders dan hoef je niet de hele regel te tikken.
Overigens zolang ik al met linux werk welke distro dan ook is dit zo dus ik zou het heel knap vinden als dat bij jou oude vps niet was. :)
Die bash-command zijn opgeslagen in een speciaal tekstbestand in je home-dir. Ik vind het wel handig vanuit veiligheidsdoeleinden.
ze staan doorgaan (shell afhankelijk) in je home dir in .bash_history

heb wel vaker gezien dat ze bij het uitloggen van root gewist worden, maar voor normale users blijft het bestand bestaan.

is wel erg veel handiger dan het hele commando opnieuw tikken elke keer.

Zat in elk geval in de jaren 90 al in Linux zover ik me kan herinneren.

[size=xsmall]Toevoeging op 26/01/2015 10:01:25:[/size]

Lol met de history:
http://www.symkat.com/understanding-bash-history
Dankjulliewel voor de reacties! Ik begrijp dat het zinvol kan zijn, maar ik ben er nog mee aan het rommelen omdat ik het nog niet zo goed beheers, en dan komt er dus allerlei "troep" in de history terecht. Ik denk dat ik het met het linkje van Ivo wel kan uitschakelen door HISTFILESIZE op 0 te zetten, dus moet denk ik wel goedkomen.
Uiteindelijk verdwijnt de troep vanzelf want er is een limit aan het aantal regels dat onthouden wordt.
Ik dacht 4000 maar dat weet ik niet zeker.
@SanThe, oké. Maar wellicht ga ik die limiet (volgens mij is dat HISTFILESIZE) dan maar een stukje omlaag brengen :)
Het kan weinig kwaad.
De rechten van die file zijn 600 dus alleen read/write voor de owner.
Niemand kan daar in kijken.
Ah oke, dat wist ik niet. Maar goed, ik heb het liever een beetje "opgeruimd" :) Hoe schoner hoe beter.
die paar bytes gaan echt je hd niet vol laten lopen hoor.

op een willekeurige server van mij: voor de gewone user 17kb en voor root 22kb

backup hem nog eens een keer of 7 dan past het nog steeds op een floppy disk.
Toen ik begon met Linux vond ik het erg fijn dat ik de commando's die ik wel goed had getypt terug kon vinden door 'history | grep commando' in te tikken.

[size=xsmall]Toevoeging op 26/01/2015 12:54:44:[/size]

Ivo P op 26/01/2015 12:50:18

voor de gewone user 17kb en voor root 22kb

1.4 kb en 7.4 kb
'Tis inderdaad echt niks.

Reageren