Hello,

Ik heb een nieuwe vps en nu kwam ik er per toeval achter dat de commando's die ik een paar weken terug via KiTTY (Putty fork) had ingevoerd nog gewoon in het geheugen staan als ik met de pijltjes-toetsen omhoog klik. Is dat gebruikelijk? Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat dit bij mijn vorige vps het geval was. Indien het gebruikelijk is, bestaat er dan een manier waarop de history automatisch wordt gewist? Lijkt me niet echt zinvol als al die opdrachten voor altijd in het geheugen blijven bestaan.
>> die paar bytes gaan echt je hd niet vol laten lopen hoor.

Dat is het probleem ook echt niet hoor. Maar ik vind het simpelweg rommelig. Commando's die ik eventueel vaker moet uitvoeren, kan ik in een tekstbestandje stoppen. Even het tekstbestandje selecteren en de terminal voert het keurig uit :) Daar hoef ik dus geen ongeordende history voor bij te houden.
en soms is het wel handig om de situatie "welk slim commando had ik ook al weer gisteren om *iets moeilijks* te doen, gebouwd na 2 uur googlen en proberen". op te lossen.

zou jammer zijn als de "ik ruim alles op" actie van jou dat dan verwijderd had
Ozzie PHP op 26/01/2015 12:54:52

Commando's die ik eventueel vaker moet uitvoeren, kan ik in een tekstbestandje stoppen.

Ik krijg hier een onveilig gevoel bij.
>> en soms is het wel handig om de situatie "welk slim commando had ik ook al weer gisteren om *iets moeilijks* te doen, gebouwd na 2 uur googlen en proberen". op te lossen.

Hmmm, ja ... daar heb je dan wel weer een punt.

>> Ik krijg hier een onveilig gevoel bij.

Waarom?
Ozzie PHP op 26/01/2015 13:06:29

>> Ik krijg hier een onveilig gevoel bij.

Waarom?

Omdat dan de rechten 644 zijn en dus leesbaar voor iedereen.
Moet je dus steeds aanpassen/controleren terwijl history dat allemaal netjes geregeld heeft.
Ah, maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel, ik kan lokaal op mijn pc een tekstbestandje zetten. Ik kan dit bestandje dan inlezen met de terminal en doorsturen naar de server. De tekstbestandjes staan niet op de server zelf. Ik zou bijvoorbeeld een tekstbestandje "reboot server.txt" kunnen maken, en als ik dat bestandje dan inlees via KiTTY dan reboot ie m'n server, zonder dat ik zelf iets hoef te typen :)
dat is een ander doel. Dat zijn commando's die je soms nodig hebt.

Ik heb net uitgevoerd.

cp /www/eenserver/ontwikkel-server/docroot/javascript/eenfile.js ./
cp /www/eenserver/ontwikkel-server/docroot/javascript/nogeenfile.js ./
cp /www/eenserver/ontwikkel-server/docroot/javascript/enweereenfile.js ./

beetje jammer om dat steeds opnieuw in te kloppen.

kan met copy/paste, maar pijltje up en dan laatste stukje editen gaat wel zo fijn.

En hoe meer je de commando's zelf intikt hoe sneller je ze allemaal leert.
@Ivo:

Ja, oké ... maar als ik het goed begrijp wordt dit zolang de sessie loopt ook in het RAM geheugen opgeslagen. Dus dat zal zolang je bent ingelogd gewoon werken. Ik snap dat het nu, terwijl je op dit moment bezig bent, wel handig is. Maar om diezelfde opdracht over 2 maanden er nog tussen te hebben staan, tja ...

[size=xsmall]Toevoeging op 26/01/2015 13:32:18:[/size]

@SanThe: dat is waar.

Reageren