Door
Ozzie PHP
op 24-03-2015 02:20
gewijzigd op 24-03-2015 22:15
10.737 views
TOOLS VAN TOEN
Tijd voor eens een nieuw, leuk topic waaraan iedereen zijn/haar persoonlijke bijdrage kan leveren.
Hoe het werkt? Heel simpel. Vrijwel iedereen had "vroeger" wel een tool of gadget die helemaal te gek, gaaf, fantastisch was ... en waarvan je nu denkt ... "really???".
Ik zal zelf maar beginnen. Als klein manneke had ik een Commodore 64, mijn eerste eigen computer. Ik wist toen nog niet echt wat een computer was, en ik dacht dat ik er een vraag aan kon stellen en dat ie dan antwoord zou geven (een computer wist immers heeeel veel en was heeeel slim ...). Uhm ehh ... juist ja ;)
En dit is 'm dan:
Pretty cool hè ;) Ik had de nieuwe versie zoals die op de foto te zien is. De disk-drive die heb ik pas later gekocht. In eerste instantie gebruikte ik, jawel niet schrikken, cassettes! :)
Na een kwartier laden (wat soms mis ging, kon je opnieuw beginnen), kon je dan eindelijk een spelletje spelen. En de grafische kwaliteit? Die was geweldig ;)
Oké, en laat ik dan afsluiten met m'n eerste DIGITALE fotocamera. Die kostte destijds een fortuin. Met maar liefst 3x optische zoom en 3,3 megapixel voelde ik me letterlijk de KONING te rijk. WOW ... yiehaaa ... geen filmrolletjes meer (!!!) ... maar liefst 3,3 MEGAPIXELS!!! Het (op dat moment) hoogst haalbare!! Het leven was mooi. Ik had een magisch apparaat gekocht ... sublieme topkwaliteit ... een gruwelijk hoge resolutie. Ik had het beste fototoestel OOIT in handen!! Echt waar!!
Tja ... of toch niet :-/
Wat is jouw verhaal? Wat zijn jouw geweldige tools van toen? Het kan van alles zijn, dus aarzel niet om hier JOUW leuke verhaal te vertellen in ... de "TOOLS VAN TOEN".
Mijn eerste telefoon zag er ongeveer zo uit. Voor mijn verjaardag gekregen van mijn ouders. Wat een @#$@%$( ding was dat. Je kon er eigenlijk alleen maar mee bellen en sms'en. Groot, lomp en ik was verplicht om hem bij me te hebben zodat ik bereikbaar was. En het heeft tot een paar weken terug geduurd eer we mijn moeder aan een smartphone kregen... die liep nog met zo'n flip phone ding rond.
Iedereen op de basisschool draaide windows. En waar komen ze bij ons mee thuis? Een PC waar nog DOS op draait. En ik maar niet begrijpen waar de anderen het over hadden.
Mijn eerste horloge was er één van de kermis. Je kon er de tijd, en zelfs de datum op zien. Niet zo spectaculair met al dat smartwatch geweld.
Dit is ook wel leuk ... een pagina uit de handleiding van de Commodore 64. Er werd uitgelegd hoe je een luchtballon kon programmeren. Links hoe ie eruit ziet, en rechts de code :)
Ik weet niet helemaal zeker of er destijds al mobiele telefoons waren, maar er was een tijd dat "buzzers" helemaal in waren. Ik heb er nooit eentje gehad, maar heb er heel wat keren vol verbijstering naar gekeken in de winkeletalages. Wat een buzzer was? Tja, eigenlijk een modern uitgevoerde "pieper". Je hing dat ding aan je broek, iemand kon jou dan "buzzen" en dan verscheen zijn nummer in het display. En dan wist jij dat je moest terugbellen. Veeetttt! :)
Met dit modem konden we in 1984? via TELEPAD gebruik maken van GIROTEL hetgeen wel ultramodern was :-)
[img=http://iloapp.blauw-bloed.nl/blog/anekdotes?ShowFile&image=1253172167.jpg]
Zo ... er komen hier wat mooie apparaatjes voorbij :)
@Frank ... een klasgenoot op de middelbare school had een Atari 1040, en oh ... ik was daar wel een beetje jaloers op want je kon daar muziek mee maken. Veel beginnende 'dance' producers gebruikten in die tijd een Atari 1040. Zat daar geen ingebouwd midi in? Ook de graphics zagen er een stukje mooier uit dan mijn Commodore 64. Ja, dat was echt wel een mooie machine!
Wat op een gegeven moment ook een hype was, waren horloges met een rekenmachientje. Zoiets als dit:
Zelf had ik een tijd lang zoiets:
Ik vond eigenlijk alles wat elektronisch was en knopjes had wel leuk geloof ik :) Herkenbaar?
Waar het voor mij ruim 30 jaar geleden mee begon was dit museumstuk:
Een Atari 800 XL, die in de loop der tijden zwaar gemod is. Die 64 kB was natuurlijk lastig als je een floppy van 180 kB wilde kopiëren, dus daar ging al snel een geheugenuitbreiding naar 256 kB in. Die dag heb ik leren solderen. ;-) Verder zie je rechtsboven nog een 3-kleurenLED (dat was toen ook al zo'n innovatie) die over de datalijnen heen gesoldeerd zit, zodat je eenvoudig kon zien of hij aan het lezen of schrijven was. Vooral bij cassettebandjes kon je dan vaak al in een vroeg stadium aan het knipperpatroon zien dat het laden van je programma ging mislukken.
En de top-modificatie was natuurlijk wel de Supermon, een alternatief BIOS met veel meer mogelijkheden (en een stuk sneller). Maar niet alle software wilde daarmee samenwerken, dus was het ook handig om de originele BIOS te kunnen gebruiken. Dat heb ik toen opgelost door de EPROM van de Supermon op de originele EPROM te piggybacken, de Vcc-pootjes om te buigen, en daar een schakelaar tussen te zetten, zodat ik eenvoudig kon schakelen. Dat schakelen kon je trouwens beter alleen maar doen als de computer uit stond. ;-)
En in het draadje mis ik tot nu toe nog de backupmogelijkheden:
Vooral die Exabyte was jenk. Daar kon zeker 5 GB op, en als de compressie het een beetje deed zelfs het dubbele. Ik heb nog een stuk of 15 tapes liggen. Kan ik tegenwoordig net mijn iPhone mee backuppen. ;-)