Hallo,

Twee (algemene) vragen over e-mail, namelijk:

1) Gebruik je POP of IMAP?

De verschillen tussen de beide opties zijn me wel redelijk duidelijk, maar wanneer kies je beter voor het een en wanneer juist beter voor het ander? Ik heb het idee dat IMAP "moderner" is en dat POP niet meer zoveel wordt gebruikt?

2) Encrypt jij je mail?

Er bestaat een manier om e-mail via PGP te encrypten. Maakt iemand daar (wel eens) gebruik van? Het werkt met een public en private key. Een beetje vergelijkbaar met SSL. Maar ik heb volgens mij nog nooit van iemand een ge-encrypte mail ontvangen, dus ben ik benieuwd of iemand hier op het forum wel eens encryptie (heeft) gebruikt bij het versturen van e-mail.

Ik hoor het graag ... :)
Aardig ingewikkeld :-/

Kan je zoiets ook in PHP maken en dan het php-bestand via een cronjob aanroepen?
Ozzie PHP op 27/05/2015 16:07:17

Kan je zoiets ook in PHP maken en dan het php-bestand via een cronjob aanroepen?

Ook dat zou moeten kunnen als je de juiste rechten hebt, maar bash is gewoon krachtiger als je command-line acties wilt benutten.
> Aardig ingewikkeld :-/

Als je niet wilt tarren, kun je natuurlijk ook gewoon iets doen als

rsync -au /home/ozzie/Maildir/ backupserver:/data/Mailbackup

Uiteraard kun je alles ook wel in PHP maken, maar ik denk dat je het dan niet met 20 regeltjes code redt. ;-)
Ozzie PHP op 27/05/2015 16:07:17

Het linux/unix script van Willem is niet ingewikkeld toch? Een if statement en een for loopje. Zoiets in php maken en zodoende php/apache misbruiken voor lokale klusjes is oneigenlijk gebruik van php. Een unix/linux script en voor wat ingewikkelder (data)bewerkingen python of java programma zijn de aangewezen tools ipv php. Neem de moeite om een lokaal hulpmiddel te leren en te gebruiken. Met php (=Personal Home Page, weetjenog) moet je dan weer iets met exec doen om OS jobs te realiseren en dat is echt mijl op zeven.

> Zoiets in php maken en zodoende php/apache misbruiken voor lokale klusjes is oneigenlijk gebruik van php.

Met dit ene zinnetje ben ik het niet eens. ;-) Je kan PHP ook gebruiken als command-line scripttaal. Dat is geen misbruik, maar een alternatief voor talen als Perl en Python. De afkorting PHP staat dan ook niet voor Personal Home Page. Althans, niet meer sinds PHP 3.0 (en die versie stamt alweer uit 1998).

Wel ben ik het met je eens dat het gebruik van PHP in dit geval geen toegevoegde waarde biedt, omdat het óf een paar honderd regels code is, óf een serie system/exec-calls.
Oei, nu krijg ik van 3 mensen de wind van voren ... ;-)

Ik ben niet (zo) bekend met Linux, vandaar mijn voorkeur voor PHP. Maar als dat niet de juiste weg is, dan hebben jullie wel gelijk dat ik beter jullie manier kan volgen. Als ik over een tijdje wat verder ben en back-uppen wat meer noodzaak krijgt, dan kom ik hier graag op terug. Bedankt voor jullie expertise en advies!
Ik gebruik voor IMAP, maar enkel om vanuit 1 mailbox een bijlage te halen.
Verzenden van mail gaat meestal via SMTP en heel soms via IMAP (meestal die van Office365, want die is minder goed dichtgetimmerd).

Versleutelen? Nee. De lezer moet het tenslotte ook makkelijk kunnen lezen. Dit zijn meestal geen technici. En ik mail geen geheimen rond. Hooguit root-passwoorden etc ;)

Reageren