Ik draai al build 10162, maar windows 8 vind ik zelf toch beter omdat alles gewoon 1 is in plaats van 2 dingen door elkaar. Alle iconen zijn door elkaar de helft heeft een nieuwe iconen verder niks. Nu al pakt windows 10 7xxMB in beslag terwijl bij windows 8 5xxMB is.
Wat ook minder is dat Cortana ingebouwen is met sky drive.
Kortom het lijkt meer een troep dan dat verbeterd hebben.
Denken jullie dat er nog nieuwe build voor RTM komt?
Performance: geen verschil.
Accu lijkt mij langer mee te gaan, al is dat een gevoel (en niets gemeten).
Werking: net 7 en/of 8. Echt geen dag en nacht verschil.
Leuk dat je geupdated ben, maar ik ben ook wel van het oude vertrouwde, dus alles zo veel mogelijk ingesteld op 'gewoon'. Dus geen apps (applicaties = programma's) gebruiken.
WinAMP stond er al op, doet het nog steeds.
Chrome is de enige 'app' die ik gebruik.
Foto's kijken doe ik vanuit een fotoboek (sowieso: wie gaat er 'gezellig' foto's kijken op een laptop?)
Edge heb ik opgestart, maar goed, dat is nog steeds geen Chrome waarmee ik automatisch overal ingelogd ben.
Euh... Word 2013 doet het ook nog. Tja, wat nog meer?
Synchronisatie van bestanden is uitgezet en al die rare meldingen ook gelijk. Dan is het net Windows 7/8.1
Windows-balk onderin is wel wat beter geworden: je ziet duidelijker welk programma er open staat etc.
ALT-TAB gaat niet per icoon, maar per scherm. Dat is fraai, niet sneller.
CTRL+SHIFT+ESCAPE is net 8.1 (zeg maar: identiek)
Alle sneltoetsen blijven in gebruik. Dat is handig.
CMD (command-prompt) doet het ook nog steeds.
Enige wat ik nog niet gevonden heb is, hoe ik de rechterhelft van het start-menu weghaal. Want wat daar staat, is 100% overbodig.
Enige wat een laptop nodig heeft is Word/PowerPoint/Excel en een browser...
En SolidWorks voor het 'tonen' van bestanden, want laptop is zo sterk niet helaas.
Nee, je betaalt alleen als je hem over een jaar aanschaft om te upgraden. Ik weet niet of dat speelt bij inmiddels -op de achtergrond gedownloade- installaties van Windows 10, of bij nieuwe downloads.
Pff... zojuist geprobeerd een Windows 7 Ultimate-systeem te upgraden. Dat was nog niet eens zó eenvoudig. ;-)
Het begon ermee dat ik nooit een Win10-icoontje heb gekregen, zodat ik die pc niet kon registreren. Gelukkig vond ik na wat zoeken de MediaCreationTool waarmee je de upgrade alsnog kunt uitvoeren.
Na wat moed te hebben verzameld om de MCT te starten heb ik uiteindelijk toch op de knop gedrukt. Slechts enkele minuten later (dat is wel het voordeel van een 500 Mbit-abonnement) kon ik al beginnen. Nou ja... na het akkorderen van de licentieovereenkomst kwam het scherm waarop je kan kiezen of je je instellingen wel of niet wilt behouden.
En toen hield het op... Ik kon alleen kiezen voor de optie om mijn instellingen NIET te behouden, aangezien "de versie die ik wil installeren in een andere taal is dan de versie die al op mijn systeem is geïnstalleerd". Euh, meneer Microsoft, een van de eigenschappen van Windows Ultimate is dat je hem in álle gewenste talen kunt installeren. Het is ook frappant dat ik in het Nederlands werd toegesproken, terwijl mijn -redelijk schone, want drie weken geleden geherinstalleerd vanwege een kapotte disk- Windows in het Engels was.
Zou dit wellicht zijn gekomen doordat ik de MCT van de Nederlandse Microsoft-site had gedownload? Voor de zekerheid ook gedownload van de Amerikaanse site, maar die download bleek exact gelijk te zijn.
Gelukkig biedt de MCT ook de mogelijkheid om een DVD-image te downloaden. Maar eens proberen of dat beter werkt. [pom, pom, pom... weer 3,5 GB downloaden, want de tool ruimt netjes elke keer dat je hem gebruikt hebt zijn troep op.]
Omdat ik het zonde vind om zomaar een DVD te branden, heb ik eerst eens geprobeerd de ISO-file met VirtualCD te mounten en vervolgens setup.exe te starten. En tadaa, nu kon ik wel upgraden met behoud van instellingen.
Ik ben wel benieuwd in welke taal Windows terugkomt als hij straks klaar is met installeren. ;-)