Hey guys,

Ik ga m'n domeinen bij Versio onderbrengen. Ik wil nu een sjabloon instellen voor de DNS-records. Hier heb ik een paar vragen over. Kan iemand me hier aub even bij helpen?

Ik heb even een plaatje gezocht waarop je ziet hoe dit sjabloon er ongeveer uitziet. Echter, overal in het plaatje waar "dethuischef.nl" staat, staat bij mij in het sjabloon |DOMAIN| wat automatisch vervangen wordt door de domeinnaam.

Mijn vragen zijn nu de volgende:

1) Waar dient het TXT record voor? De complete value is:

"v=spf1 a mx ip4:159.253.0.110 ~all"

Het IP-adres wat je hier ziet, is niet van mijn VPS. Moet ik hier het IP-adres van mijn VPS invullen, en zo ja, wat doet dit record precies?

2) In het plaatje zie je dat zowel "www.dethuischef.nl" als "dethuischef.nl" een A-record hebben. Moet je voor beiden een A-record instellen?

3) Ik zie dat er in het plaatje een "localhost.dethuischef.nl" is ingesteld. Is dat verstandig? En als iemand dan localhost.mijndomein.nl in z'n browser typt, wat gebeurt er dan eigenlijk? Wat krijgt hij/zij dan te zien?

4) TTL zie ik overal op 4 uur staan. Is dat een goede waarde?

Ik hoop dat iemand mijn vragen (of enkele van mijn vragen) kan beantwoorden. Alvast dank!
>> Tenzij je wilt dat je sites en mail beschikbaar zijn via IPV6. Ooit zal je dit wel moeten doen :)

Toch alleen als je server een ip6 IP-adres heeft?

>> Stel je hebt thuis een internet aansluiting van ziggo. Dan kan je in je e-mail client (bv. thunderbird) een account toevoegen met een IMAP connect naar je VPS en een SMTP connectie naar ziggo. Bij van vul je dan gewoon je echt email adres in. ([email protected])

Oké, dat het kan is tot daar aan toe, maar waarom zou je het doen?? Als mijn vps gewoon mail stuurt en ontvangt en ik zeg tegen de klant "gebruik mail.jouwbedrijf.nl" om je e-mail te versturen en ontvangen, waarom zou hij dan ineens een smtp van ziggo gaan instellen. Wat heeft dat voor nut?
omdat sommige providers en kantoren verbieden dat je over poort 25 naar buiten connect.

(en ook voor poort 587 of de secure versies daarvan)
Van poort 25 kan ik me dat voorstellen, maar 587 is bedoeld voor submission, dus uitgaande mail. Blokkade hiervan heb ik door providers nog nooit gezien, kantoren mogelijk wel. Maar als je op kantoor bent stuur je uiteraard werkgerelateerde mail, dus heb je niets te maken met externe servers.
Ik snap even niet zo goed wat jullie nu bedoelen. Als een klant een website wil, dan kan hij toch gewoon de settings gebruiken die ik hem aanreik. Hij wil immers via [email protected] kunnen mailen lijkt me. Als er een poort geblokkeerd is, dan neem ik aan dat ze die binnen het bedrijf wel zullen unlocken.

Het alternatief is dat ik toe ga staan dat vanaf iedere server met het domein mijnbedrijf.nl mag worden gemaild. Dat is toch een heel onwenselijke situatie lijkt me? Of zie ik dat verkeerd?
Ozzie PHP op 21/07/2015 21:23:47

Als er een poort geblokkeerd is, dan neem ik aan dat ze die binnen het bedrijf wel zullen unlocken.

Veel succes bij de grotere concerns.... ;-)
Nou ja, als ze willen kunnen mailen zullen ze zelf moeten meewerken toch? Ik zie het probleem niet zo om eerlijk te zijn. Daarom vraag ik ook of ik iets over het hoofd zie wellicht.
- Aar - op 21/07/2015 21:26:47

[quote="Ozzie PHP op 21/07/2015 21:23:47"]
Als er een poort geblokkeerd is, dan neem ik aan dat ze die binnen het bedrijf wel zullen unlocken.

Veel succes bij de grotere concerns.... ;-)
[/quote]
De grotere concerns lossen dit op door afspraken te maken over wie hoe en waar mag mailen. Dit kan dus betekenen dat er een SPF entry wordt toegevoegd, het kan ook inhouden dat ze e-mail helemaal niet extern doen en gewoon doodleuk zeggen "wijs de MX maar naar mijn machines", Als ze al zo ver gaan om externe hosting af te nemen.
Naja, we zullen zien. Het lijkt me in ieder geval geen goed idee om vanaf alle servers namens een bepaald bedrijf mail te mogen versturen.
ik zie niet helemaal waarom de koppelverkoop hier toegepast wordt: een website en email zijn heel verschillende diensten.

Recent heb ik een website opgeleverd. De oude site draaide bij KPN op een heeeel oude php versie.

Die staat nu op mijn server.
Maar de Exchange server blijft lekker waar hij was. Ik ga mijn vingers niet branden aan het opzetten van een mailserver tbv klanten.
Voor mezelf a la, maar niet voor klanten die met klachten komen als de mail het een ochtend niet doet.
Het is ook geen verplichting uiteraard, maar het lijkt me handig om samen aan te bieden. Maar als een klant dat niet wil, dan niet. Ik heb nu in ieder geval fatsoenlijk DNS-beheer, dus dat scheelt al een hoop dat ik nu dingen kan customizen waar ik dat eerst dus niet kon.

Reageren