Hey guys,

Ik ga m'n domeinen bij Versio onderbrengen. Ik wil nu een sjabloon instellen voor de DNS-records. Hier heb ik een paar vragen over. Kan iemand me hier aub even bij helpen?

Ik heb even een plaatje gezocht waarop je ziet hoe dit sjabloon er ongeveer uitziet. Echter, overal in het plaatje waar "dethuischef.nl" staat, staat bij mij in het sjabloon |DOMAIN| wat automatisch vervangen wordt door de domeinnaam.

Mijn vragen zijn nu de volgende:

1) Waar dient het TXT record voor? De complete value is:

"v=spf1 a mx ip4:159.253.0.110 ~all"

Het IP-adres wat je hier ziet, is niet van mijn VPS. Moet ik hier het IP-adres van mijn VPS invullen, en zo ja, wat doet dit record precies?

2) In het plaatje zie je dat zowel "www.dethuischef.nl" als "dethuischef.nl" een A-record hebben. Moet je voor beiden een A-record instellen?

3) Ik zie dat er in het plaatje een "localhost.dethuischef.nl" is ingesteld. Is dat verstandig? En als iemand dan localhost.mijndomein.nl in z'n browser typt, wat gebeurt er dan eigenlijk? Wat krijgt hij/zij dan te zien?

4) TTL zie ik overal op 4 uur staan. Is dat een goede waarde?

Ik hoop dat iemand mijn vragen (of enkele van mijn vragen) kan beantwoorden. Alvast dank!
Nee, het SPF record is bedoeld om te bepalen vanaf welke mailservers een ontvangende mailserver mail mag ontvangen voor een bepaald return-path. (Dus ook niet de From)
Relay configuratie houdt in dat je instelt voor welke domeinen jouw mailserver mail mag ontvangen/doorsturen. Dit kan ook gepaard gaan met SMTP authenticatie om het geheel verder dicht te timmeren.

Tenzij je SMTP server alle verkeer klakkeloos accepteert (domme zet, je bent binnen de korste keren spammer) moet je dit instellen. Plesk zal het in jouw geval voor je doen.
>> Plesk zal het in jouw geval voor je doen.

Ik kan in Plesk bij een domein aangeven of mail moet worden ingeschakeld. Is dit wat je bedoelt?
Precies. Wanneer je daar aangeeft dat dat niet moet zal mail gewoon falen met een melding dat je niet mag relayen. Vandaar de opmerking dat je op de mailserver wel moet aangeven dat voor een bepaald adres mail ontvangen mag worden.
Oké, thanks.

>> ... dat voor een bepaald adres mail ontvangen mag worden.

Ik weet niet of je dat per adres kunt aangeven, of bedoel je per domein? Je kunt wel voor een domein de mail in z'n geheel in- of uitschakelen.

PS

Ben je zelf ook een Plesk-gebruiker?
Ik ben geen Plesk gebruiker nee, ik heb er ooit gedwongen mee gewerkt voor mijn werk, maar ik zou het zelf niet aanraken. Geef mij maar gewoon mijn commandline, daar ben ik al heel tevreden mee.
Ah oke, haha ... naja, wel leuk dat je er iets vanaf weet :) De meesten hier werken inderdaad met command line of met Direct Admin.
Het enige panel waar ik wat mee kan is cPanel, puur omdat je gewoon naar de code kijkt als iets niet gaat zoals je verwacht, en je de directe output van een set console commands is binnen WHM als je een actie onderneemt.
Ik heb ook met cPanel een tijdje gewerkt, maar (tot nog toe) vind ik Plesk prettiger. cPanel vond ik af en toe net even iet te "houtje touwtje".
Ieder zijn smaak natuurlijk. Plesk doet een hoop op eigen houtje dat je niet kan aanpassen, en die smooth overgangen zijn niet bepaald zaken waar ik een panel om zou kiezen ;)
>> Plesk doet een hoop op eigen houtje dat je niet kan aanpassen

Zoals wat? Heb je de nieuwste versie al eens gebruikt?

Reageren