Hey allemaal,

Een vraag voor de ondernemers onder ons. Wat is eigenlijk het verschil tussen een contract en een offerte? Zover ik het begrijp, is een offerte een vrijblijvend aanbod, maar je kunt er ruimte op vrijmaken voor de handtekening van de klant. Als die de offerte dan ondertekent, geldt de offerte als contract. Wat is dan eigenlijk het verschil vraag ik me af.

Stel ik kom bij een klant en ik doe een voorstel dat ik voor hem een website maak. Bied ik dan een offerte aan, of een contract? Of is beide mogelijk ... en zo ja, wat is dan het verschil?

Alvast dank voor jullie reacties.
Offerte is een voorstel/onderhandeling en kan eventueel aangepast worden.
Een contract is een definitieve afspraak/overeenkomst.

Of een ondertekende offerte als contract geldig is weet ik niet.
Thanks SanThe, maar wat biedt je nu aan als je naar een potentiële klant gaat? Stel jij wil een website. Ik kom dan bij jou langs voor een eerste kennismakingsgesprek. Een week later kom ik terug en heb ik een plan van aanpak bij + een offerte. En is het dan de bedoeling dat jij zegt "ja het is akkoord". En moet ik dan vervolgens weer naar huis om een contract op te stellen, dan weer naar jou toe om het contract af te geven (of toezenden per post) en dan weer wachten totdat het contract ondertekend terugkomt?
Dat zou ik dus niet weten.
Lijkt mij persoonlijk dat als er 'ja' wordt gezegd en er dan een bevestiging op de offerte met handtekeningen en dergelijke is vastgelegd, voldoende. Maar of dat wettelijk erkend is kan ik niet zeggen.

[size=xsmall]Toevoeging op 10/09/2015 03:02:06:[/size]

Ik heb een beetje zitten googlen en op de gevonden sites (rechtswinkel, kassa etc) lijkt een getekende offerte rechtsgeldig te zijn.
Ja, een getekende offerte is een rechtsgeldige overeenkomst.

Je ziet ook wel eens offertes met contract-achtige clausules, die de opdrachtgever ter plekke kan ondertekenen. Je moet het ijzer immers smeden als het heet is: "Wilt u hier maar even tekenen?"
Oké, thanks! En wat is dan eigenlijk het wezenlijke verschil of ik bij een klant aankom met een offerte of met een contract? Is dat eigenlijk enkel "hoe het overkomt"? Komt een contract dwingender over? Is dat het verschil?

En stel je hebt een offerte met een prijs van € 1.000 en de klant zeg "ik wil € 800". Uiteindelijk middel je en wordt de nieuwe prijs € 900. Pas je dit dan direct op de offerte zelf aan? Of is het dan de bedoeling dat ik thuis alsnog een contract opstel met de nieuwe prijs van € 900?
Een offerte en een contract omschrijven beide duidelijk wat je overeenkomt, dus er is juridisch geen verschil. Een geaccepteerde offerte is gelijkwaardig aan een getekend contract.

Doorhalen of er iets bij schrijven is bij zowel offertes als contracten inderdaad ook niet ongebruikelijk en rechtsgeldig. Let er wel op dat je bij handgeschreven toevoegingen ook een paraaf laat zetten.
Oké, dankjewel Ward. Als ik dan even de lijn doortrek ... kun je dan eigenlijk altijd met offertes werken en nooit met contracten? (immers een ondertekende offerte geldt als contract??)

En op het moment dat een offerte wordt ondertekend, wordt ie dan zowel door mij als de klant ondertekend of alleen door de klant? En is een ondertekende offerte een "ondertekende offerte" of is het na ondertekenen een contract?
>> Als ik dan even de lijn doortrek ... kun je dan eigenlijk altijd met offertes werken en nooit met contracten?

Ja, je kunt een offerte aanbieden en de klant vragen die voor akkoord ondertekend te retourneren.

>> En op het moment dat een offerte wordt ondertekend, wordt ie dan zowel door mij als de klant ondertekend of alleen door de klant?

Dat is wel zo netjes ja, omdat je je met je eigen handtekening zelf ook duidelijk committeert aan de opdracht. Je hoeft alleen niet ter plekke samen te tekenen alsof je met elkaar in het huwelijk treedt; je kunt ook de offerte aanbieden als een ondertekende brief (eventueel met bijlagen zoals functionele specificaties).

Kijk er daarnaast een beetje commercieel naar: je wilt omzet draaien en daarom wil je niet dat paperassen onderop een stapel blijven liggen of voor tig revisies heen-en-weer moeten worden gemaild.
Allright, thanks. Laatste vraag ... is het dan zo dat je eigenlijk altijd met offertes werkt en nooit met contracten, of kan het ook zo zijn dat je in sommige situaties (zo ja, welke) wél een contract opstelt en juist niet een offerte?

(Is een ondertekende offerte hetzelfde als een contract?)
Hoi Ozzi,
Een contract is eigenlijk een algemene term voor een schriftelijk overeenkomst.
Een getekende offerte is ook een overeenkmst, dus een contract.

De term offerte gebruik je eigenlijk alleen bij een levering van een dienst of product.
Daarin staat oa wat er word geleverd, tegen welke prijs, wanneer, ed.
Maar jij bepaald wanneer je werkt als het maar volgens de afspraken en op tijd af is.
In eerste instantie zou ik dan ook gewoon met offertes werken.

Je zou met je opdrachtgever ook een algemener contract kunnen op stellen voor iets wat over langere tijd loopt.
Bijvoorbeeld dat je elke maand een x aantal uren werk voor hem doet.
Ik zou daar een beetje mee oppassen en niet te snel iets tekenen.
Uurtje, factuurtje is dan het beste.
Vertrouwen in elkaar is belangrijk en dat moet je soms even de tijd geven.

Grt Pieter

https://nl.wikipedia.org/wiki/Overeenkomst_%28contract%29
https://nl.wikipedia.org/wiki/Offerte

Reageren