Zomaar eens een open discussie omdat ik benieuwd ben naar hoe anderen dit doen. Dit heeft niks met programmeren te maken.

Mijn vraag is ... hoe sorteer jij bestanden ... doe je het "op de gok / op het gevoel" of gebruik je een bepaald systeem?

Stel je voor ... het is het jaar 2015 en ik ben 3x op vakantie geweest en ben op 2 verjaardagen geweest. Bij al deze gelegenheden heb ik foto's gemaakt. Daarnaast ben ik nog een keer naar de dierentuin geweest en heb ik tussendoor nog wat algemene foto's gemaakt. Mijn map met foto's zou er nu zo uit kunnen zien.

Foto's
      /2015
           /Algemeen
           /Dierentuin
           /Vakantie Belgie Brussel
           /Vakantie Frankrijk Cannes
           /Vakantie Frankrijk Parijs
           /Verjaardag Jantje
           /Verjaardag Pietje

Ziet er goed uit nietwaar? Helemaal niks mis mee. De mappen staan mooi op alfabetische volgorde en zijn dus makkelijk terug te vinden.

Toch vraag ik me in dit soort situaties iets af ... je ziet namelijk 3x een map die begint met "Vakantie" en 2x een map die begint met "Verjaardag". En dan begint er iets te kriebelen, namelijk of je het niet beter op deze manier kunt doen:

Foto's
      /2015
           /Algemeen
           /Dierentuin
           /Vakanties
                     /Belgie Brussel
                     /Frankrijk Cannes
                     /Frankrijk Parijs
           /Verjaardagen
                        /Jantje
                        /Pietje

Ik heb dus de vakanties en verjaardagen in een aparte map gezet. Maar slaat dat wel ergens op? Want nu heb ik extra categorieën toegevoegd en moet ik dus eerst een extra categorie aanklikken om te zien wat er in zit. En als je dan nog verder gaat, dan zou je eigenlijk ook nog dit moeten doen:

Foto's
      /2015
           /Algemeen
           /Dierentuin
           /Vakanties
                     /Belgie Brussel
                     /Frankrijk
                               /Cannes
                               /Parijs
           /Verjaardagen
                        /Jantje
                        /Pietje

Nu staan de Frankrijk vakanties ook nog in een apart mapje.

Wat heeft nu de voorkeur in dit soort situaties. Werken met categorieën zoals in voorbeeld 2 en 3, of toch alles gewoon in de hoofdmap plaatsen zoals in voorbeeld 1?
Ik heb het als volgt in mappen staan: Foto's/2015/06-01 - Rome; Foto's/2015/12-25 - Kerst. En om specifieker te zoeken (key-words) gebruik ik de Windows zoekfuncties.
Ah oké ... dat doen meerdere mensen met zo'n datum erbij. Zelf vind ik dat niet zo fijn omdat ik dan de alfabetische volgorde verlies. In jouw voorbeeld zou ik Rome makkelijker kunnen terugvinden onder de R dan onder maand 6. Maar is uiteraard net wat je zelf fijn vindt.

Reageren