Graag zou ik jullie hulp hebben. Vorige week ben ik begonnen met een website maken in PHP, met data uit een database. Ik heb in het verleden diverse sites gemaakt, maar nooit op deze wijze. Het gaat niet onaardig, elk klein succesje wordt gevierd, maar ik kom er nu - na veel zoekwerk - even niet meer uit.

Ik maak een site met profielen die ik zelf heb aangemaakt. Nou wil ik dat elk id een eigen pagina krijgt (dus ?id=1), en ik heb het geprobeerd met de $_GET function, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Het liefst zou ik ze vervolgens wijzigen in bv. /Lionel_Messi, maar dat moet via .htaccess denk ik?

Alvast bedankt (Y)
Dan kan je de $_GET['id'] waarde gebruiken.
- Ariën - op 31/10/2015 18:30:40

RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^profiel/(.*)/$ profiel.php?username=$1

Jakkes, nekharen! :-)

rewrite rules maken het leven alleen maar lastiger omdat je de boel op twee plekken moet bijhouden. (los van het feit dat rewrite rules voodoo zijn)

Het is veel makkelijker om met één rewrite rule alles naar index.php te sturen en dan naar $_SERVER['REQUEST_URI'] te kijken om te zien over welke pagina het gaat. Dan kun je namelijk gewoon met regexps werken om de url te herkennen en de parameters eruit te plukken. Dat is ook precies wat vrijwel elk framework doet.
Pg Vincent op 31/10/2015 22:19:07

[quote="- Ariën - op 31/10/2015 18:30:40"]

RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^profiel/(.*)/$ profiel.php?username=$1

Jakkes, nekharen! :-)

rewrite rules maken het leven alleen maar lastiger omdat je de boel op twee plekken moet bijhouden. (los van het feit dat rewrite rules voodoo zijn)

Het is veel makkelijker om met één rewrite rule alles naar index.php te sturen en dan naar $_SERVER['REQUEST_URI'] te kijken om te zien over welke pagina het gaat. Dan kun je namelijk gewoon met regexps werken om de url te herkennen en de parameters eruit te plukken. Dat is ook precies wat vrijwel elk framework doet.
[/quote]
Maar werken page anchors dan nog wel? Zoals www.site.nl/page/bla#top

Ik heb ook zelf meegemaakt dat deze ook als een volledige url-parameter werd herkent.

Reageren