Graag zou ik jullie hulp hebben. Vorige week ben ik begonnen met een website maken in PHP, met data uit een database. Ik heb in het verleden diverse sites gemaakt, maar nooit op deze wijze. Het gaat niet onaardig, elk klein succesje wordt gevierd, maar ik kom er nu - na veel zoekwerk - even niet meer uit.
Ik maak een site met profielen die ik zelf heb aangemaakt. Nou wil ik dat elk id een eigen pagina krijgt (dus ?id=1), en ik heb het geprobeerd met de $_GET function, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Het liefst zou ik ze vervolgens wijzigen in bv. /Lionel_Messi, maar dat moet via .htaccess denk ik?
Ik had een tutorial gevolgd waarin dit de code was, daar ging het alleen om een registratiesysteem. Het probleem is alleen dat ik zelf niet goed begrijp wat er gebeurt, en het dan ook niet goed kan vertalen naar mijn eigen wensen.
Functions.php
<?php
require("config.php");
function getId($username)
{
$q = mysql_query("SELECT `id` FROM `profielen` WHERE `username`='".$username."'");
while($r = mysql_fetch_assoc($q))
{
return $r['id'];
}
}
?>
Ik heb me er al behoorijk in verdiept, maar er gaat me toch nog veel boven de pet. Daarnaast heb ik geen 'username'. Ik heb van alles geprobeerd met bv 'naam' ipv 'username' maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik roep alles aan dmv $row['naam'] ik weet niet hoe ik daar een variabele van kan maken.
Daar zit wat in ja. Het ID is inderdaad uniek, dat is dan op zich genoeg toch? Ik heb het ook geprobeerd door 'username' te vervangen voor 'id' maar ook dan werkt het niet.
[size=xsmall]Toevoeging op 31/10/2015 19:49:19:[/size]
- Ariën - op 31/10/2015 19:33:16
Hoe wil je dan een unieke naam in de URL gebruiken? Het enige wat nu uniek is zal het ID zijn. Want wat als er nu meerdere Jan Janssen's zijn?
De enige oplossing is om zelf een unieke username te genereren voor de gebruiker, en deze door hen aan te laten passen naar hun wens.
Ik heb alleen geen 'gebruikers', ik maak gewoon 'statische profielen' aan. De gehele naam gebruiken volstaat ook niet? Want ik verwacht eigenlijk geen dubbelgangers.
Dan kan je toch gewoon de id in GET gebruiken i.p.v. een username?
Verder raad ik aan om de MySQL functie te herschrijven naar MySQLi-functies, gezien ze eruitgaan in versie PHP 7.
Ik heb alleen geen 'gebruikers', ik maak gewoon 'statische profielen' aan. De gehele naam gebruiken volstaat ook niet? Want ik verwacht eigenlijk geen dubbelgangers.
"Never make assumptions!" Er zijn meer Jan de Boer'en, Jan Janssen en Klaas Pieterssen op de wereld dan je denkt. of onderscheid ze met een unieke username, of een met een ID-nummer.
Dan kan je toch gewoon de id in GET gebruiken i.p.v. een username?
Verder raad ik aan om de MySQL functie te herschrijven naar MySQLi-functies, gezien ze eruitgaan in versie PHP 7.
En net dat kan ik dus niet, vandaar mijn vraag. Zou je me kunnen uitleggen hoe ik het werkend kan krijgen? Ik heb al op vele fora rondgezocht, maar het gaat altijd over registratie en dergelijk waardoor ik er niks van snap.
Van die MySQL-functies heb ik helemaal nog niks begrepen. Ik heb een tutorial gekeken en aan de hand daarvan geprobeerd om het voor elkaar te krijgen.