De casus:
Ik heb voor een klant een webapplicatie gemaakt.
Nu meldt een andere klant zich met de vraag of ik een vrijwel identieke applicatie kan bouwen.
Aangezien het copyright van de php-code bij mij ligt zou ik juridisch gezien neem ik aan een tweede applicatie kunnen maken (dupliceren dus) en kunnen verkopen aan de nieuwe klant, al of niet tegen een lagere prijs omdat ik de software al gebouwd had.
Maar moreel gezien klopt er dan iets niet, vind ik.
1 van de dingen die kunnen spelen is: Heb je de opdracht van de eerste klant gemaakt als ZZP o.i.d.? Dan behoort alle code toe aan die klant, tenzij er daadwerkelijk een contract is gemaakt waarop de voorwaarden vermeldt staan.
Als je het heb gemaakt terwijl je in dienst was, geldt hetzelfde. (Soms is dat zelfs zo voor software die je in je eigen tijd ontwikkelt.)
Als je gewoon goed bezig bent, en dus eigenlijk wettelijk gezien niets fout doet, zou je kunnen overwegen om met klant 1 te bespreken, dat alle dingen die je tegenkomt bij de ontwikkeling voor klant 2, je die gratis doet voor klant 1. (Het kost je amper extra tijd, en je kweekt er een goodwill mee.)
Ben ik de enige die het jammer vindt dat sommige forumleden wél de tijd nemen om een vraag te stellen, vervolgens de antwoorden "incasseren", maar dan niet meer even de tijd en/of het fatsoen kunnen/willen opbrengen om even te laten weten of ze iets aan de antwoorden hebben gehad?
Persoonlijk vind ik dat niet heel netjes. Mensen doen hun best en nemen de tijd om zich in iemands probleem te verdiepen, adviseren deze persoon en horen vervolgens niks meer.
Dank je voor het 'vertrouwen' in mij.
Ik ben gisteren teruggekomen van een lang weekend skieën, en ben daarom tot nu toe nog niet in de gelegenheid geweest.
Nu dus wel:
Allen bedankt voor de input en feedback. De meningen zijn verdeeld, zoals te verwachten wellicht (anders zou het geen dilemma zijn).
Erg interessant vond ik de opmerking van Marcel Huikman: "Heb je de opdracht van de eerste klant gemaakt als ZZP o.i.d.? Dan behoort alle code toe aan die klant, tenzij er daadwerkelijk een contract is gemaakt waarop de voorwaarden vermeldt staan."
Ik ben ZZP-er en heb de klus op fixed-price basis aangenomen. Het cms is ook volledig door mij ontwikkeld. Ik heb geen juridische achtergrond en dacht dat alles wat ik programmeer voor een klant in principe mijn copyright is. En dat wanneer een klant bijvoorbeeld een kopie van het van mij gekochte systeem wil doorverkopen aan een ander, dat dat dan niet zomaar mag zonder mijn toestemming, al of niet tegen een vergoeding.
@Marcel, heb ik dit verkeerd en gaat het copyright van alles wat ik als bedrijfje lever aan klanten automatisch over naar die klant?
Geloof je, je zult niet de eerste zijn die spontaan niet meer reageert. En mijn 'zetje' heeft er blijkbaar toch voor gezorgd dat we weer wat van je horen ;) In ieder geval fijn dat je weer reageert.
Misschien zou je mijn eerdere vraag hierboven ook even kunnen beantwoorden?
"Zijn de betreffende klanten concurrenten van elkaar? Vissen ze in dezelfde vijver?".
Nee, het zijn verschillende klanten uit niet-concurrerende branches.
Ah oké. Dat scheelt in ieder geval. In dat geval zal er niet zoveel aan de hand zijn. Inmiddels heb ik het onderstaande voor je gevonden. Het lijkt erop dat jij het auteursrecht hebt en dat er dus niks aan het handje is. Volgens mij kun je dan ook zonder enig probleem je code/software hergebruiken voor de 2e klant. Persoonlijk zou ik dan wel zorgen dat er optisch (dus als je er naar kijkt) wat kleine verschilletjes in zitten, zodat als klant 1 toevallig de website van klant 2 bezoekt, hij niet een exacte kopie ziet, maar net een tikkeltje anders. Maar dan heb ik het dus enkel over de vormgeving.
Het auteursrecht is het recht van een schrijver, wetenschapper of kunstenaar op het publiceren van zijn werk. Een andere naam voor auteursrecht is copyright.
Behoort het maken van schilderijen tot het werk van een werknemer, of maakt een werknemer in opdracht van zijn werkgever een schilderij, dan berust het auteursrecht op de schilderijen bij de werkgever. Deze afwijkende regel geldt alleen voor werknemers in dienstverband.
Een zzp'er die in opdracht van een ander een kunstwerk vervaardigt, behoudt zelf het auteursrecht op het werk. Hiervan kan in een contract worden afgeweken.
Diegene die iets ontwerpt, heeft het auteursrecht op een werk. Dus wanneer een bedrijf wordt ingehuurd om software te ontwikkelen dan heeft dat bedrijf de auteursrechten op die software. De opdrachtgever krijgt slechts een gebruiksrecht. Hierdoor is hij afhankelijk van de ontwikkelaar van de software.