De titel stelt de vraag.
Kan je op een vps een ssl certificaat installeren zonder diract admin?
en als dat gaat, hoe dan?

En als dit niet gaat.
Om direct admin te installeren heb ik het advies gekregen eerst direct admin te laten installeren en daar magento op te laten zetten.
Nu heb ik gewoon een vps met turnkey linux met basis installatie magento.

Is dit echt nodig? kan ik niet gewoon direct admin erbij installeren?

Vps
2 cores
1024 MB
60 GB
turnkey magento 14.0 64-bit

Alvast bedankt,
Even terugkomend op mysqldump, als je dit commando aanroept op de manier zoals Ariën aangeeft:
mysqldump --all-databases > all_databases.sql

Dan is dit, mogelijk afhankelijk van de op dat moment geldende omstandigheden (denk aan load, aantal bezoekers, of de site / alle sites offline zijn voor onderhoud et cetera) een goede manier om je (database)server op zijn knieën te krijgen of zelfs onderuit te halen.

In eerste instantie wat praktische bezwaren: wat heb je aan een dump van alle databases bij elkaar? Dit bestand kan behoorlijk groot worden. Daarnaast betreffen verschillende databases vaak (compleet) verschillende applicaties (appels en peren). Ook zul je dit (haast onhanteerbare) bestand overal naartoe moeten slepen als je een enkele database wilt dumpen? Ik zou er voor kiezen om op elk moment een enkele database naar een bestand te dumpen, mede omdat waarschijnlijk niet alle databases er op elk moment toe doen.

Dan wat syntactische / security haken en ogen van de aanroep: je zult deze moeten voorzien van een user (-u username) en een wachtwoord (-p), zodanig dat je een prompt krijgt waarin je het wachtwoord invoert, je wilt namelijk ook niet dat deze opgenomen wordt in een bash log ofzo... Ook zou je je username nog kunnen verbergen (en je password automatisch kunnen meegeven) door te refereren aan een configuratie-bestand middels het commando --defaults-file.

En tot slot, en misschien wel het belangrijkste: een betere waarborging van de kloppendheid van de informatie van je database in het te dumpen bestand! Er vanuitgaande dat je een dump maakt van een enkele database is het verstanding om de volgende toevoegingen te doen zodat je een betere waarborging hebt van de consistentie van je data:
--single-transaction voor databases met uitsluitend InnoDB tabellen (zoals Magento als ik mij niet vergis), of
--lock-tables voor databases met uitsluitend MyISAM tabellen
Dit voorkomt dat er inconsistente data in je dump zit. Dit kan natuurlijk alleen optreden als de applicatie (bijvoorbeeld een website) actief is tijdens het maken van de dump. Als deze in "onderhoudsmodus" zit en niemand kan hier verder bij of in dan is deze toevoeging mogelijk niet per se nodig (maar eigenlijk nog steeds verstandig).

In plaats van > bestandsnaam zou je -r bestandsnaam moeten gebruiken om te voorkomen dat in sommige operating systemen (DOS, Windows) carriage returns in regelovergangen worden opgenomen.

mysqldump is geenszins een toverformule die je zomaar moet uitspreken zonder enig begrip van wat er allemaal gebeurt. Voordat je er erg in hebt heb je hiermee je data gecorrumpeerd. En ga dan maar eens fouten opsporen en oplossen...

Reageren